tirsdag 22. oktober 2013

YRENDE LIV!

"Se ut! Et yrende liv!" Dette er blitt et taktfast 'repit' fra både kone og mann i dette huset nå. Da er det ikke bare våre to nye katter vi sikter til, selv om det forsåvidt godt kunne stemme. I dag høljeregner det..i bøtter og spann fra en gråtung himmel. Likevel er det en travel trafikk til fem fuglematere i hagen.


Bildet tatt fra stuevinduet nå viser regndråpene bedre enn fuglematere, desverre. Men du verden for et meiseliv jeg har fått til meiseboller, nøtteposer og solsikkefrø! På Norge's største hageblogg Moseplassen fant jeg alle de tips jeg trengte og ble svært inspirert til å få litt fart på å henge ut flere matere og tiby variert kost.
Våre tette furu-trær er et perfekt tilfluktsted hele året for fuglene og bare et fuglehus i hagen er da altfor lite! Jeg ønsker meg flere!



Etter et par uker gikk jungeltelegrafen og det strømmet på med kjøttmeiser og blåmeiser. en og annen rødstrupe og gråspurv er sett. Her et bilde av min store favoritt-sangfugl svarttrosten.
En bommert var det med brødsmuler..da kom sju skjærer og jaget vekk meisene. Men svarttrosten håper jeg å lokke ned fra skogen vi bor ikke langt fra.


Min plan for å lokke svarttrosten til hagen er følgende: spidde epler på pinne/ henge eple i trær samt plante Aronia og Snøbær i hagen til våren! Fuglene liker bær fra disse buskene.
Har noen tips eller egen fuglehistorie å komme med?
Jeg har tenkt å lage meiseboller selv ved å smelte matfett og blande i nøtter og solsikkefrø. Er det andre ting som er bra å blande inn?

Kattemor har god underholdning i å studere meisetrafikken! Det gjelder å henge materne i trygg avstand fra henne..hun har et morderisk blikk kan vite..

Denne krabaten har jeg desverre ikke besøk av i hagen, det skulle jeg så gjerne! En ekorn-pute får derfor gjøre nytten! Hadde skogen vert min nermeste nabo så...! Hvem får ekorn på besøk?

4 kommentarer:

  1. Hei Eli:)
    Så hyggelig du fant meg!...og her hos deg er det jo et vell av inspirerende innlegg:)
    Jeg lager mine egne "maisekuler" og fuglene vil ikke ha noe annet,de fredigkjøpte får henge ifred:)
    Blander litt rosiner og havregryn..det er også toppers.
    Spennende hage dere har!
    Om du lager en "Følger-knapp" er det lettere og lese de nye innleggene dine...om du vil,bare et tips:))
    Gleder meg til å følge deg og velkommen hos meg:))

    SvarSlett
  2. Hei Inger Marie ;)
    Så hyggelig å få respons i fra noen i blogglandia! Som du nok forstår har jeg nylig begynnt å blogge og slike finesser du er så vennlig å tipse om, bør jeg jo helt klart slutte meg til. Jobber med å tilfredstille kriteriene for å stå på Hageblogger.no og regner med det snart er oppe å går. Må bare ha datahjelp fra min sønn...selv er jeg ikke så flink der.
    Med ¨Følger-knapp¨antar jeg du mener de tre rekkene med bloggerknapper på Hageblogger.no?
    Tusen tusen takk for meisebolle-tips, bloggertips samt andre gode ord. Er glad du vil følge meg...det er jo så ufattelig mange fabelaktige bloggere så det er lett å føle seg liten i dette havet! Din blogg vil jeg følge,må bare komme meg inn på den lista...! ;)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. "Følger knapp" hvor vi trykker "følger" av din blogg. Du får tilbakemelding hvor mange følgere du har. Følgerene får lettere informasjon om nye innlegg. Sikkert et kriterie på hageblogg.no

    SvarSlett