torsdag 20. februar 2014

Inspirasjon i mitt blomstrenede form og farge-univers.


Vi venter alle på vår. Været er for tiden et uberegnelig fenomen, i dag snør det tett hos meg og hagen er i skrivende stund iferd med å bli hvitt som et lerret.  Like hvitt som skjermen her, før jeg velger mine bilder og ord.

Jeg har en koselig bok av en ikke helt ukjent blomsterhandler ved navn Finn Schøll. Dette inlegget vil jeg starte med de ordene han har i innledningen til boken som heter "På livet løs":

"Blomstene går som en tråd gjennom alt. Dem har jeg levd med hele livet."

Disse ordene har jeg forlengst gjort til mine egne. Mon tro om det ikke er mange som helt fra barndommen har minner og historier om blomster..duft, form, farge..plukke dem..føle dem..?
Det er jeg så heldig å ha, som den landsjenta jeg vokste opp som.



Det er lett å bli glad i mangfoldet. Ikke lett å ekskludere noen.

Det er utrolig fint å kunne kombinere, sette sammen forskjellige former og farger i hagen.
For meg er det også mye inspirasjon fra blomsterverden i det jeg ellers liker å holde på med.

Fra bildearkivet mitt strør jeg ut noen blomster som gir meg et ekstra lite kick hver gang jeg ser dem.

Valmuesøster øverst, rosa trepeon,
camelia og under en hvit peon.
Senere tulipaner, peoner, valmuer , pelargonia, gul kaktusblomst, vindel, blomkarse..
(Feriebilder)









Dyrke blomster, kjøpe blomster, vandre blant blomster, hvile i blomster..
skrive om dem, tegne og male dem,
fotografere dem, filme dem..
eller rett og slett bare se på dem !

Jeg elsker å dekorere med blomster.
Jeg elsker å selge dem i jobben min.

Å lese og lære om dem er flott.
Å bruke små detaljer, fragmenter fra blomstenes verden i arbeidene mine er viktig og nødvendig.
Rett og slett uungåelig..så mye betyr de for meg.


                         

                                        I bildene mine dukker
                                        dukker de opp..
                                        blomstene..






                                             I dekoreringsarbeid
                                             dukker de opp..
                                             igjen..
                                             eller kanskje bare
                                             fargen på en
                                             er nok..






                                              I lappeteppene dukker
                                              dukker de opp..
                                              ..ofte!




Dukkene mine får gjerne
ett innslag av blomster..
mer eller mindre..

..og under her noen bilder fra arbeider
som utvilsomt har hentet sin
inspirasjon fra følelser og stemninger
som blomster kan gi.



Enda et feriebilde..

Det er riktignok ikke min bokhylle dette.
Men det kunne det jo ha vert.
Bøker har jeg mye av..
..med blomster..

Her finnes mye glede og inspirasjon.
Godt å ha i bakhånd hvis våren
slår feil...




                                              Det er så pussig med hva
                                              som kan gi starten på
                                              kreative prosesser!
                                              Et TV-program (som her)
                                              med feiende flott musikk
                                              og utsøkte kostymer...

                                              Mange blomster har form
                                              som en kjole..
                                              eller omvent!
                                              Dette benytter jeg både
                                              i bildene og i dukkemaking.
                                 
                                         


Noen planter har blomster eller blader med slyngarmer, det er ikke sjelden å se i naturen.
Dette er noe som jeg syns er så morsomt..
her en av mine dekorasjoner som har inspirasjon både fra vesen i sjø og fra planteverdenen.

Snøværet gikk over til sludd, 0 gr. ute nå.
Alt har smeltet i en fei, vi har ikke tele her nå.
Dette var alt jeg ville dele i dag..

Nå er jeg klar for mitt kreative syssel jeg..
etter et lite dypdykk i arkivet her!


Har du noen erfaring eller historie om noen av blomstene i dette innlegget, blir jeg veldig glad for å høre om det..eller annet du har på hjertet ;-)

En god helg ønskes deg som tittet inn her. Eli.

19 kommentarer:

  1. Hei Eli :) wow! Her er det kreativitet til tusen! Så flink du er :) Vakre tepper, dukker og dekorasjoner,,,,skaperglede :) Nydelige glimt fra ditt bildearkiv,,,hvor jeg likte spesielt godt peonene. De er jeg svak for og ønsker meg et mangfold av de i hagen etter hvert. Det er mye inspirasjon i blomstrer :)
    En fin kveld og god helg ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme! Det varmer og oppmuntrer med dine ord..så nå må jeg se å få ferdig det store lappeteppet,hi hi.. ;-))

      Slett
  2. Hei! Skal si du holder på med mye på en gang som har med blomster å gjøre. Jeg er ogdå veldig glad i alt som har med blomster å gjøre. Jobbet i blomsterbutikk i mange år, men til slutt sa helsa stopp. Blomster er en stor glede i livet til mange hagebloggere. Det er godt at vi kan bli kjent med hverandre :-)
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ja..kan vel ikke skryte på meg at jeg jobber med alt på en gang..det går i rykk og napp og etter hvilken årstid vi er i. :-)
      Jeg har alltid vert av den oppfatning at høst og vinter er greit nok..ikke sånn nedtur som mange syns..for da flyter alle hobbyaktiviteter opp til overflaten...

      Hvis ikke helse er helt på topp, er det jo svært godt for livskvalitet å kunne drive på med det en liker best, ikke sant? Så synd at din satte stopper for arbeidet ditt.
      Blomstene og den lyse årstid er der snart for oss og den skal vi nyte med eller uten butikkjobb!
      Så hyggelig å ha deg som følger på bloggen..vi snakkes!
      En fin helg til deg!

      Slett
  3. Hei Eli. Så inspirerende innlegg du har skrevet! Du ser ut til å boble over av kreativitet :)
    Jeg får så lyst til å male, tegne, lage dekorasjoner og finne fram håndarbeidene mine når jeg ser alt du lager... Du er heldig som kan være kreativ både i jobben og på fritiden din!
    Jeg tror nok også at blomster og planter har gått som en tråd gjennom livet mitt helt fra barndommen også. Jeg husker ikke så mye som søstrene mine fra jeg var liten, men til gjengjeld husker jeg dufter, stemninger og smaker som de har glemt. (Eller aldri tenkt over..) Jeg husker hvor det vokste maria nøkleblom og perleblomster, og hvordan det var å tråkke seg hemmelige ganger gjennom brenneslekrattet uten å bli brent. ..
    Tusen takk for en koselig lese- og mimrestund som jeg fikk på bloggen din nå :)
    Klem fra Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Heihei..så godt å vite at jeg kan dele mine 'bobler' med andre ! Jeg skjønner du har mange hobbyer selv men er vel i en travlere fase i livet enn meg. Ja..jeg er heldig som kan dyrke det jeg liker best både i jobb og fritid. I dette innlegget formidler jeg også hvordan naturen (blomsterverden i hovedsak) fletter seg inn i alt jeg skaper..syns det fortjente et innlegg jeg..det er greit å lengte mot vår men viktig å være litt skapende og levende i nuet.
      Carpe Diem!
      Ååå...du skriver så kjekt om barndommen din! Selv har jeg så mange planteminner at det kunne fyllt en bok...;-)
      Takk selv du ,for det du gir.
      Klem fra Eli.

      Slett
  4. Takk for titten og god helg!

    SvarSlett
  5. Her var det mye blomstrende kreativitet og inspirasjon. Jeg bruker å si at haging er helse på grønn resept for oss som er en liten hagegnom i sjelen.
    Tusen takk for en frodig innlegg og lekre bilder :)
    God helg!

    SvarSlett
  6. Hei, takker for de oppmuntrende ord og såå godt sagt du..ha ha... :-))
    ..og det er jo ikke lite du kan skilte med selv på bloggene dine da..må ta meg tid å utforske dem !

    SvarSlett
  7. Det var mye pent å se på! Veldig kule tulipaner! Liker så godt sånn lappeteppehekling - liker lappetepper egentlig generelt! Det er pent.

    SvarSlett
  8. Hyggelig..da deler vi den fasinasjonen. Takk. :-)

    SvarSlett
  9. Eg har det akkurat som deg, eg brukar alle sansar og sug til meg alle sanseinntrykk som inneheld blomar. Spesielt luktesansen vekker tillive gløymde opplevingar, gode, såre, triste, og glade. Blomane har følgd meg i alle år :)

    Herleg innlegg med mange vakre bilde, fint å klikke meg inn her til deg :)

    God helg :)

    SvarSlett
  10. Bevares..du skal vite det varmer å få respons på dette blomster-sanse-inlegget mitt.! Det er jo ikke mengde blomster eller størrelsen på hagen som teller mest, men hver enkelts evne til å se,nyte og utnytte det vi vi har..om så bare en løfterik spire..en enkelt blomst i en vase.
    Luktesansen er utrolig ja, henter fram så mange minner..

    Hyggelig at du hilste på..og riktig god helg til deg. :-)

    SvarSlett
  11. Her var det mye kreativitet!

    SvarSlett
  12. Her var det mange vakre bilder og mye kreativitet! Tusen takk for titten. :-)

    SvarSlett
  13. Så hyggelig med en hilsen fra deg, takk og velkommen tilbake!

    SvarSlett
  14. Tenk, både leve med og av blomster, tenkte jeg, etter å ha gjort meg litt kjent her på bloggen. En blogg som jeg "ramlet over" inne hos Laila Karin. Mange inspirasjoner dukket opp, og her spirer det for fulle mugger, noe som minner om at blomstene dukker opp rundt oss snart. Mange fine bilder, og mange flotte tips. De skal jeg nok innom for å rappe med meg av, etter hvert.

    Men nå skinner sola om kapp med seg selv her, og jeg skal ute å lufte kroppens alle viktige celler! :) Fin dag og takk for titten så langt.

    SvarSlett