mandag 22. september 2014

En trivelig reise! Trivelitravel på langhelg til Helsinki, september 2014. Del 1 av 2.



Det er blitt høst..på en måte. Men ikke på en annen. De sommerlige temperaturer og den tindrende blå himmel har funnet en langtidsparkering her jeg bor. Selv har jeg også vert nokså langtidsparkert i den byen jeg bor i, på vestkysten av Norge, denne vår og sommer 2014..med noen mindre unntak.

Følgende bilder er fra den første lille ferietur dette sommerhalvåret, en jentetur til De tusen sjøers land, Finland, som jeg aldri før har vert i. Helsinki var målet og både byen og menneskene var fantastiske! Været var mer som en varm sommer enn noe annet og med iphonen lett tilgjengelig måtte noen øyeblikk fanges inn og....værsågod! Ta en titt!



Hver by har vel et torg. Helsinki også! Her var det livlig torghandel nede ved havnen. Det var god varme i solen, men torgkonene hadde kledd seg fornuftig.. Masse fint håndverk og ellers alt som kjennetegner et by-torg i september.







Som den steinglade (les: steingale) person jeg er, fikk jeg stor respekt for denne  steinbelagte gaten. Hver eneste stein synes her å være nitid mørtlet på plass..ufattelig! Arbeideren må da ha hatt en tolmodighet av en annen verden! Egentlig hadde det vert best med fjellsko her..men det hadde jeg ikke tatt med meg.. ;-)



Denne snømannen utstillt i et butikkvindu var jo bare helt herlig...en munter påminnelse om hva vi har i vente: Vinter etter høst. Solhatt og solbriller..er den ikke søt?



Den nydelige hvite katedral var verd et besøk, midt i byvandringen vår var det fint bare å sole seg litt på en av benkene på den store åpne plassen foran katedralen.



Mitt blikk søker seg gjerne mot det uvanlige, orginale innen form og farge. Midt i byen var det utstillingslokale med kunst og installasjoner og gøy er det å få med seg noe av det også.



Helsinki hadde noe for enhver smak, et svært livlig gateliv den fredag og lørdag vi tok for oss sentrum.
Denne mannen tryllet klassisk musikk ut av disse 'finstemte' flaskene!



Jeg heter ELI. Jada. ELI ELI ELI... :-)) Jeg merket meg at det finske språket hadde navnet mitt i mange ord..hehe..kan jo bli innbilsk av mindre!

Følgende 4 bilder er tatt av vindus-utstillinger utenfor Operahuset mens vi ventet på å komme inn der for å se en ballett-forestilling: Onegin.






Så må jeg ha med dette: En slags innebygget 'lysfontene' hvor klatrehortensia viser sin klatrekunst oppover et dertil egnet klatrestativ! Lett å finne inngangen til hotellet vårt med dette flotte arrangementet!




I den mest velassorterte hobbybutikken jeg noen gang har satt mine bein i, kunne bankkortet lett gått varmt. Men jeg kom på at kofferten min allerede var rimelig full...


Men mye inspirasjon fikk jeg da av bare å gå å titte! Man trenger ikke alltid shoppe..spesielt ikke når septemberdagen kommer opp i over 20gr. og det bare er godt å være til..rusle rundt med gode venner og gripe dagen slik den kommer mot oss.


Denne vakre bygningen utenfor hotellet vårt lurte vi på hva var. Det var et kapell, bygget av et gyllent, fint treverk.


Happy Helsinki ja..det virket som folk hadde det godt i denne byen. Varmt velkomne følte vi oss, mange kunne svensk og det var derfor så lett å gjøre seg forstått overalt. Fargerikt, kunstnerisk, musikalske utrykk fra åpne scener og i gatebildet, rent og vakkert og med de koseligste utekafeer man kan ønske seg.
Søndagen satte vi av til Sveaborg. Mine beste minner derfra vil jeg dele neste gang.








..til så lenge: Hadet!

Trivelitravel
Eli.

4 kommentarer:

  1. Flotte bilder Eli ! Kjekt å gjenoppleve en hyggelig tur!

    SvarSlett
  2. Takk for det Trulte! Takk selv for en minnerik helg..en av de skjeldne!

    SvarSlett
  3. Hei Eli:)
    Så flott tur!
    Masse inspirasjon og fint utvalg både på markeder og andre arenaer:)
    Takk for du deler med oss:)
    Ønsker deg fine høstdager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så kjekt med noen ord fra deg igjen! Ja det er morsomt å blogge og dele selv om det er en pause i bloggingen pga problem med mac'en min fortiden. Håper å komme sterkt tilbake! Til så lenge ønsker jeg deg og fine og gode høstdager! Hilsen Eli :-)

      Slett