onsdag 6. november 2013

MADEIRA, MITT BLOMSTER-PARADIS


HELT SIDEN JEG FIKK IDEEN OM Å DRIFTE MIN EGEN HAGE OG HOBBY BLOGG, HAR JEG HATT ET ØNSKE OM Å LEGGE INN NOEN HØYDEPUNKTER FRA DEN SISTE TUREN TIL BLOMSTERØYA MADEIRA.
JEG INVITERER DERMED ALLE SOM HAR LYST TIL Å VÆRE MED MEG PÅ EN REISE.

NÅR JEG NÅ SKAL BESKRIVE EN UKE I FEBRUAR 2013, ER DET MED STERKT FOKUS PÅ MADEIRAS FLORA SETT MED MINE ØYNE GJENNOM TRE-FIRE FOTTURER OG LEVADATURER.
..OG..DETTE BLIR BARE EN LITEN SMAKEBIT AV MITT BILDEMATERIALE FRA MADEIRA-TURER..
ALT DET ANDRE ER JO LIMT INN I ALBUMER!!!

SETT DEG GODT TIL RETTE
OG BLI MED!

I et hus der ingen kunne tro
at noen kunne bo....

..der bor det noen likevel! Helt i starten på den velkjente by-levadaen som starter inne i bygatene, vokser en spektakulær plante så stor og så livskraftig at man får god grunn til å stoppe og hive etter pusten. Bougainvillea, eller Trillingblomst, ser da ut til å ha flyttet inn i dette huset!

Herlig sol varmer oss der vi lunter bedagelig avgårde med hus og hager på den ene siden og utsikt nedover mot byen på den andre. Så godt å få sommerfølelse i februar! Litt ergerlig at jeg ikke kan navnet på denne klatreplanten som vokser på en mur...kan du?

En kaktusblomst! Eksotisk hva? Elefantørekaktus eller fikenkaktus? Samma det vel!
Fin er den,ikke sant?

Madeirasstolthet, Echium candicans er en skjønnhet uten like. 800 m over havet finner denne endemiske planten sitt sted å vokse, på klipper og i bratte fjell. Dette er i slutten på februar så det var uventet å se den i blomst da den står oppført med blomstring fra mai til juli. 

Den regnes for å være den vakreste av alle endemiske planter på Madeira. så vi var ekstra glade for å nyte dette vakre synet.


Turen går langs forstedene til hovedstaden Funchal og i tillegg til flott utsikt over by og dalsider er den også rene titteskapet inn til gårdstun og kjøkkenhager. Noen mer velstellte enn andre.

Livskraft. Et bregneblad blir født.
Det er vår!


Aner ikke hva dette er, men vakker er den.

Kontrastenes tur! Nå er det tid for å holde tunga rett i munnen og konsentrere seg om hver steg en tar, for dette er et glimt fra de mer skumle øyeblikk på turen. Levadaen er sikret med et gjerde, for her er det 150 stupbratte meter ned til bunnen av dalen.

Levada dos Piornais (bylevadaen) fortsetter innover dalsiden av Ribeira dos Socorridos og snart må hele turfølget ned på alle fire for å krype gjennom mange korte tuneller. Jeg fikk kjeft for å bruke tid på fotografering her..men forrige gang jeg gikk her lovet jeg meg selv at det bare måtte jeg gjøre for å ha dette minnet. 

Tilbake til blomstene! Her trives Clivia nobilis! Denne vokser i hager og alle parker. Selv uten blomster er dette en utmerket bladplante som jeg har både i drivhus og i stue. En diger som jeg arvet av min svigermor er over 40 år gml.

Blomkarse blomstrer hele året på Madeira,

Tror dette må være et sitrontre..eller kanskje umodne appelsiner?
De er sikkert sure?

Yndig...

..har glemt navnet..en slirekne?

Mye dyrking i potter på landsbygda.

Julestjerne, Den kjenner vi alle men her på øya kan den sees som et lite tre.

Et lite symbol for den årstid vi befinner oss i på Madeira i februar.

Med utgangspunkt i kabelbanen opp til Monte er det mange turister som nøyer seg med å rusle rundt på det travle torget og så tar den kjente sledeturen tilbake til Funchal. Men mer spennende er det å oppleve våren ved å gå gjennom skogen til landsbyer med vakre hager. Langs stien vokste blomkarse og over hodene hang grasiøse greiner med Mimosa i tidlig vårblomstring. Begge dufter jo så ufattelig godt!

Ukjent...


En vakker Magnolia i blomst, tilhørende i en hage.

Finner ikke navn på denne..tror ikke det er rose. Denne store busken har jeg aldri sett før eller siden. Jeg lurer på hva det er.

Måtte ha med dette! Blir noen inspirert til ny farge på huset sitt mon tro? Legg merke til de nyvaskede plastposene..jeg kan huske at min økonomiske mor vasket poser og hang til tørk ute, men det er det vel ingen som gjør lenger?

Hyggelig å komme til te-huset i skogen!

Langt langt der nede skimtes hovedstaden Funchal. Turen denne dagen var fin men lunsjen i tehuset trekker ut..vi ser det brygger opp til uvær og det ble ringt etter taxi..så vi kom oss tørre tilbake til byen.
Det er nettopp når skyene stryker seg opp etter fjellsidene at øya blir lykkelig. Regnet kommer, gjør den fruktbar slik at nytt liv spirer og springer ut i et vell av gnistrende fargeprakt!


Floraen på Madeira varierer mellom mikroklima-soner fra 0 til 1816 meters høyde. Øya er som en stor hage med planter importert fra hele verden og også mange med opprinnelse (endemiske) på Madeira. For den som elsker blomster, hage og vakker natur er øya et opplagt reisemål. Pga det sub-tropiske klima blomstrer det hele året her, men tidlig vår og sein høst er å foretrekke hvis en vil ha med seg den fineste tiden i eget hjemland.

Blomma for en dag, Ipomoea purpurea. (med forbehold om feil navn..kan bare det svenske..) Planten er vanlig å se, ofte i store mengder der den klatrer i fjellskråninger og dekker det den kommer over av bakke,busker og trær. Den har vert en favoritt i mange år, men har ikke lykkes med å så denne selv..satte plantene for tidlig ut tror jeg.
Den er såå vakker!
Madeira byr på både fotturer og levadaturer. En levadatur
følger stier eller veier langs Madeiras til sammen
2100 km lange og imponerende
vanningskanaler.

Selv om vanningskanalene stort sett sildrer stille
av sted, møter en ofte på små bekker eller fosser
fra fjellet .

Madeirahårbregne, Adiantum capillus veneris. Den mest delikate bregnearten som gror på øya,leser jeg i blomsterboken min. Den tolererer lite sol og jeg ser den bare på skyggefulle steder, gjerne der vann sildrer over den. Det er når jeg ser slike motiv at jeg blir hengende langt bak reisefølget mitt..slik har det vert i alle år på Madeira. Jeg kan rett og slett ikke bare gå rett forbi uten å ta bilde. Det er jo halve moroa!

Vårtegn. Kjerringrokk?

Reisefølget mitt er opptatt av utsikt. Vel og bra..for da får jeg tid til å ta bilder.
Kala, Zantedeschia aethiopica er ikke vanlig å se langs levadaene, heller i hager og parker. Likevel har de forvillet seg og kan trives der de finner passe grobunn. Bondekonene på øya kultiverer planten for siden å selge både røtter og blomster på markedet.

Stille vann har dypest bunn. Men ikke her..en levada er ikke særlig dyp!
Vannet rekker ofte ikke høyere enn til kneet,sånn ca.

Typisk for øya med disse terraserte platåene i fjellsidene. Hver flekk skulle dyrkes på i gamle dager,og selv om slikt jordbruk er i ferd med å dø ut, ser vi enda at det dyrkes på noen av terassene. Skogbranner er vanlig på øya og vi ser spor etter det øverst i bildet.

Det er ganske fasinerende å vandre i et slikt landskap, ikke alfor krevende heller og gir god andledning til å nyte alt det vakre rundt oss.

En bitteliten landsby på en klippe, badet i solskinn. Landsbyen er nylig pusset opp og det bor folk her. Vi passerte bare stedet langs levadaen vår denne dagen, høyt over landsbyen. Hanegal og menneskestemmer nådde oss..lyden bar godt!

Sånn jobbes det altså på de små bratte terassene..det skal god rygg til å holde på her i timesvis.

Gode arbeidsøkter ligger bak her..

En gul sommerfugl på en gul blomst.

Langs levadaen sto et fat med noen små appelsiner til salgs. Penger puttes på en liten boks..
De var så sure og så full i små kjerner at vi brast ut i latter og sure miner alle sammen!!

Mimosablomstring!

Lavender Scallops, Bryophyllum fedtschenkoi (?)
Kan ikke det norske navnet på denne planten.Bare få steder har jeg sett den,men den skal være typisk for Madeira. Den er vakker og spesiell, blomstrer hele året men mest om vår og sommer. Den blir 30-40 cm høy står det å lese men her er den nok nermere 1m.

Ukjent...

Velkjent og riiiktblomstrende i hager! Vi såg den også forvillet i digre busker.



Litt magisk...



Blomkarse mot rosa mur.

Purple Viper's Bugloss (kan ikke det norske..) Echium plantagineum. En hårete og stikkete plante som gjerne får stå i fred! Men den utrolige klare blå fargen tiltrekker seg gjerne vår oppmerksomhet.

Jo..blått er flott!

Ballongvin, Cardiospermum grandiflorum Sw. Dette er en klatreplante, en ganske heftig en..trives i solsteiken og legger seg som et teppe over berg og busker! Både form og farge på frøkapslene her er nydelige.

Oljeplante, Ricinus communis, er ikke skjelden å se men heller ikke så ofte å se på turene. Her er blomsten (!) som kan være rød eller rosa, store, runde kuler med pigger!

Oljeplanten har en kraftig, opprett vokseform. Selv om planten er giftig (ikke noe for småbarnsfamilie...), selges frøposer av denne og er rimelig lette å få til. Busken er jo super dekorativ i form og farge og gjør mye av seg. Planten har lang og spennende historie bak seg som nytteplante men nå ser jeg den bare viltvoksende nær boligområder på øya.

Ikke lett å overse denne når man er på øya,selv om den helst sees i byen..i hager og parker. Den er jo faktisk helt utrolig flott selv om jeg syns den passer aller best i sitt rette mijø som her på Madeira.
Papegøyeblomst, Strelitzia reginae.

Palettbusk ?

Vakker bladbusk langs promenaden i Funchal.

Den flotteste palmen jeg såg..vet ikke hva den heter.


Avreisedagen er kommet, men en rusletur innom bruktmarkedet gir en spesiell stemning. Veldig lokalt miljø,lite turister i forhold til alle de lokale..mange familier;små og store sto for salgsbodene.

Noe for enhver smak...eller?

Mye arbeid er lagt ned..

Håper han får solgt alt dette..jeg har ikke plass i kofferten!

Parkene på Madeira er mange og vakre.


Camel's Foot Tree, Bauhinia variegata. Treet er også kalt orchid tree pga blomstene som nok kan minne litt om Cattleya.
Blomstring fra januar til april. Treet kan bli 4m høyt på Madeira, kanskje høyere der det kommer fra: India til sør-Kina.
Treet vokser i parker og i Botanical Garden.

Hva i all verden er dette? Et foreløbig mysterium.Bakgrunnen er iallefall havnen i Funchal.

God mat kan også være fargerik.

Stilken som bananer vokser på!

Bananplantasjer er å finne på hele øya men spesielt på den sydlige kyststrekningen og da ganske tett ved Funchal. Bananplanten er verdens største urt og bærer frukt hele året. De kalles dvergbanan og smaker nydelig! Ypperlig niste i tursekken, greit innpakket fra naturens side!

Liljeoppsats på hotellet..frodig.


 MADEIRA
Litt uklart foto gjennom en glassrute men måtte bare få det med som en avslutning på denne lille reisen for å vise øya.


Fisk, banan og appelsinsaus...
Typisk Madeira-meny.
Kan anbefales.

Madeira er som en uvanlig, aromatisk blomst i gnistrende og varme farger. Den omtales også som en botanisk smeltegryte og et blomsterparadis på jord. Når du letter fra Gardemoen, drar du 3700 km til "Atlanterhavets botaniske hage".
Men nå er tiden for hjemreise og et farvel til sol og varme for denne gang.
Hjemme venter en kald vestlandsvår 2013.

Min kjære fikk se bildene på bloggen og jeg foreslo en tekst under dette bildet..det kunne stå: Så tok jeg med meg hjem den vakreste blomsten av de alle, og det var deg! Da flirte han bare og sa: å nei..eg vil nå helst sei at det motsatte var tilfelle..
Hørt slikt! Det ligner da ikke han å være såå beskjeden?

Takk for følget!

4 kommentarer:

  1. Hei! Dette var utrolig spennende å se på. Mange fantastiske bilder. Har virkelig sansen for fargekombinasjoner vi ikke er vant til her. Den broa hadde ingen fått meg ut på.
    Kanskje hadde det vært en ide å dra i februar når det er vinterferie. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for det..en glede å dele med andre noe av det beste i livet: gode opplevelser! Vel, må jo innrømme at når jeg nå har gått den 'skumle' veien to gr. så holder det!
    Mht. Madeira i februar er det flott tid der da, en opplever gjerne typisk norsk vårvær som jo fort kan skifte! Våren kommer tidlig på øya og jeg anbefaler på det varmeste alle blomsterelskere å oppleve den. Spesielt vil jeg fremheve Mimosadalen.

    Selv har jeg en hæl-betennelse for tiden som holder meg langt borte fra selv kortere turer, så enn så lenge får jeg kose meg med bilder og blogging blant annet!

    Norsk Hagetidend annonserer forresten i sitt siste nr. en tur til Madeira med Linnea reiser.
    God helg! Eli

    SvarSlett
  3. Gjett om jeg fikk lyst til å reise til Madeira :-)

    SvarSlett
  4. He he..advarsel: Madeira kan lett bli vanedannende..som reisemål for blomsterelskere! ;-)

    SvarSlett