søndag 9. november 2014

Litt om alt på en stormfull søndag.

LiPic-collage av hageblomster 2014

Jeg skulle ønske jeg var så flink med data at jeg selv kunne forandre og redigere utseendet på denne bloggen! Det kan jeg ikke...og ser veldig fram til å få en nytt og oppgradert utseende på hele oppsettet her. Min sønn har lovet å hjelpe meg med det..så den som venter på noe godt, den venter ikke forgjeves..eller noe sånt :-)

Enn så lenge boltrer jeg meg med LiPic-redigeringsprogrammet på instagram! Det første bildet er et eksempel på det. Det er jo fryktelig morro! Fragmenter i collagen er hentet fra tidligere viste bilder, på instagram og blogg, av pelargoniaer og hvit cosmos.

Når bildemengden er blitt så stor som den har blitt i mine albumer, er det litt vanskelig å begrense seg til ett tema og få bilder, her på bloggen. I dag har jeg valgt å ikke ha annet tema enn å vise en liten 'godtepose' med saker og ting i verden som betyr mye, som jeg føler er kjekt å vise fram og som forteller litt om hvem trivelitravel-bloggepersonen er.


LiPic-collage. Stein og rennende vann i bakgrunnen,
oktoberblomstrende Botanicaroser i sirklene.

Trivelitravel-Eli er ikke alltid så travel. Ikke har hun rørt akrylfargene på en evighet..de hvite lerretene står i malerommet like hvite. Ikke har hun laget en eneste ny dukke i dukkeverkstedet heller denne høsten. Dorthe Skappel-genseren er enda ikke ferdig, kjelleren ikke ferdig opp-pusset, spisestuestolene ikke ferdige...drivhuset ikke helt klar for vinteren...åå..lista er bare så forferdelig lang!
I det minste får formgivertrangen utløp både på jobben og ved fotografering.  Etterarbeidet med bildene..og her på bloggen selvsagt.. gir også utløp for denne gleden.

Trivelitravel er ikke alltid så trivelig heller..ikke alle dager kan være like gode.

Min grunn for å blogge her og dele ord og bilder på instagram er likevel dette eneste:

DELE AV MINE TRIVELIGE OG TRAVLE STUNDER, med hovedvekt på hage.

Trivelige stunder kan være sammen med min kjære familie og venner
Trivelige stunder kan være på tur og på lengre reiser.
Trivelige stunder kan være i hage og i drivhus..og med mine to katter.
Trivelige stunder kan være inne med forskjellige hobbyer jeg har.

Det er når disse stundene kommer at jeg kan bli litt travel med å ta bilder, skrive, male, dokumentere, fange inn følelser og stemninger på en eller flere måter.
Ekstra travel kan jeg bli med alt som har med hage å gjøre. Derfor må hagebloggen min hete netopp
...trivelitravel !


Ett motiv jeg bare MÅTTE fange i fjell-landsbyen Fonte.

Jeg var nylig en av 11 personer som vandret på mange fine turer i oktober, på blomsterøya i  Atlanterhavet. Det var jo travelt nok i seg selv, men jeg småsprang gjerne etter alle de andre, bare jeg fikk tatt de bildene jeg 'måtte' ta! Så litt ekstra travelt hadde jeg det hele denne Madeira-uken.

Som en ekstra bonus betyr jo 'travel' reise...og det må det også være rom for her. Å besøke hager, parker eller vandre til fjells, til skogs eller ved sjø og vann..å ta bilder er bare en voksende glede og kjempekjekt å få samlet og delt med andre.

Ricinus, oktober 2014 i hagen vår.

I pur takknemlighet til sommeren og den vidunderlige høsten 2014, føles det viktig og riktig å dvele ved alle de gode opplevelsene i hagen vår også, og det skal bli travelt nok å velge ut de beste bildene fra denne eventyrlige hageverdenen vi selv er så heldige å ha rund oss. Så vinteren blir jo god å ha til dette bruk!


Selv om dukken i butikkvinduet på Madeira hadde fått bleket tennene sine vel mye, får hun nok beundrende blikk fra mange som passerer vinduet. Øynene er utrykksfulle selv om smilet minner om en tannpastareklame. Her endte hun opp i en LiPic-collage jeg laget. En katt er kommet med for å gi henne selskap og passe på henne der hun stod så mutters alene i en stengt butikk.

Kanskje ser jeg litt meg selv i denne dukken, har jeg tenkt. Rent symbolsk. Det å stå bak en rute å titte ut på en evig strøm av forbipasserende...er det noen som stopper opp? Å gi av seg selv er jo alltid en risiko for å bli oversett eller ignorert. Det må man regne med. Slik er livet. Men uten å gi av seg selv blir det jo nitrist! Så da velger jeg som dukken å vise meg fram / gi av meg selv...her på bloggen. Så har jeg iallefall prøvd!


Hageminner og turminner som jeg deler på instagram høst '14

På instagram deler jeg flittig både hagebilder og turbilder nesten hver dag. Det er så overraskende mange likesinnene mennesker som det går an å dele samme interresse med der.
Men på blogg er det mere stort og rommelig...plass for mer og veldig kjekt å holde på med når det er tid og andledning til å prioritere det.

Kjærligheten og lidenskapen for alt det ufattelig vakre som naturen  kan by på, er det som lokker fram travelhet til å fange det inn i bilder. Grunnen til at jeg ikke maler på lerret i høst, tror jeg ligger i at jeg kan ta så gode bilder med iphonen og arbeide videre med dem etterpå.

De 9 collagene over er eksempler på det.



Botanica rosebusk og høstasters.

Noen ganger lar jeg et bilde få være bare et bilde og legger det ut på instagram slik det er, eller med en liten tekst og en helt enkel ramme. Som her..når årets siste blomstring i høsthagen, må få ha stemningen rundt seg, med forfallet og det minkende dagslyset.



Trivelitravel lager jo trivelige dukker...vel..når det faller seg sånn iallefall!  Denne lille heksa minner meg daglig på at det er noe jeg må få farten på igjen..hehe.



Denne spreke karen som jeg har lov å kalle for mannen min, sørger selv for å holde farten oppe..her er han iallefall klar for halvmaratonløpet som nylig ble arrangert i byen.
Han er stadig travel..med å springe. Noen har det med det..jogging vet dere. En uting spør du meg. ;-)
Eller forresten, det er bra han springer fort..når jeg finner på å be ham hjelpe til i hagen og sånn.



Nei..da er jeg mer som Gabrielle, husets mor-katt. Hun vet å nyte det gode liv..eller hva?



..eller som husets lille-Mio. Studere mikrolivet i naturen..det er morro det! De små detaljer Mio, det må vi følge med på vet du..små planter som spirer og humler på blomster..viktige ting i livet!


Gibson og vår sønn

..eller som Gibson; nyte livets godbiter, leke litt i livet og nyte samvær med de man elsker.


Så er det tid for å runde litt av for i kveld. En ny uke står klar og jeg ønsker alle som plumper inn på bloggen en helt utrolig flott novemberuke og håper den fylles med alt det du ønsker den skal fylle.

Og sånn for høflighets skyld: Vær velkommen til å følge meg på  TRIVELITRAVEL på instagram!
Kommentarer her setter jeg selvfølgelig alltid stor pris på også da... :-)


TJOLAHOPPSANSA !

Ha det så bra!
                                                 

6 kommentarer:

  1. Jeg er ikke på instagram, og har ikke sett sånne bilder, som de øverste, før.
    Men jeg la mest merke til gresskarbildet fra Fonte. Spennende bilde.
    Jeg koblet ikke "travel" med travelt. Jeg trodde du tenkte på reise :-)

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar. Kjekt du likte bildet fra Fonte. Du tenker jo ikke feil.. det kan godt bety reise også..ordet travel ! Feriereiser men også en reise i både hagelandet og bloggelandet :-)

    SvarSlett
  3. Du har et rikt liv ser det ut til. Du skriver så livlig og godt. Så er du blitt en racer med redigering og kreativitet på IG:)

    SvarSlett
  4. Åå snille snille Jannibele! Tusen takk for de varmende ord! Det satte jeg umåtelig pris på! Spesielt fra deg med en så fantastisk hageblogg ;-) Varm høstklem fra meg :-)

    SvarSlett