lørdag 5. oktober 2013

HAGELIV I HØSTSOL

En ny binge for etterkompostering av jord er tatt i 
bruk til venstre i bildet. Jeg graver ut til jeg når det
grovere laget av kvister i bunnen.Disse legger jeg 
et annet sted så lenge,slik at jeg kan få rengjort i 
bunnen av bingen.

                                          Men først la jeg det øverste laget i varmkompost-
                                          bingen i en trillebår,dette skal tilbake når bingen er
                                          tømt og rengjort. Denne jorden er ferskest og skal
                                          blandest med nytt strø,mat- og hage-avfall.
                                         
                                          I et behov for å gjøre alt så riktig som mulig denne
                                          første tømming av komposten,la jeg forsiktig ned
                                          hele bingen for sjekke luftehullene og muligheten
                                          for god avrenning.
                                          Der! Der var den! Den forhatte, lite elskede brun-
                                          sneglen! Trivelig opptatt med å sikre etterslekten..

                                          Tro det eller ei men et tredje kull var på vei.
                                          La meg si det sånn:jeg var glad jeg var grundig i
                                          arbeidet denne dagen,og mange andre steder i vår
                                          hage ble sjekket for lignende forekomster. Heldig-
                                          vis har sommeren og høsten vert nesten sneglefri.

                                          Med bingen vel på plass igjen startet jeg med å leg
                                          ge inn litt tykke kvister på kryss og tvers for å sikre
                                          luft-tilgang,så et lag med tørt strø fra hagen. Dette
                                          lager jeg selv av tørt,mykt planteavfall.

                                          Så kom endelig turen til innholdet i trillebåren som
                                          fikk blande seg med resten av strøet i stampen. Og
                                          endelig: en stappfull bøtte med matavfall fra vår
                                          lille husholdning på to personer, som har ventet så
                                          lenge på denne dag.
                             
                                          Klar for kronen på verket....

                                         

                                                                                                                 
                                                    Innholdet i bingen er blandet med et
                                                    greip og det hele toppes med dagens
                                                    grønne avfall.
                                                    Tilslutt tømte jeg noe vann over.Begge
                                                    lokk på plass og VIPS! Klar for en ny
                                                    komposteringsrunde.
                                             
                                       
                                                   
Å lage sin egen hagejord er kjempegøy,det gjelder bare å være litt tolmodig,tenke litt langsiktig! Den største utfordringen for meg har vert å tilføre nok matavfall,da det lett kan bli i minste laget av dette da vi bare er to.En annen ting er at det blir for tungvint for meg å vende innholdet regelmessig med et hagegreip. Når det blir for kompakt går varmen ut, komposten blir kald og komposteringen går tregere.

Men når de ideelle forhold av ymse grunner ikke er hundre prosent minnes jeg noe jeg har lest et sted, at alt blir til jord,det tar bare litt lengre tid!

Vel vel. Dette var et ganske seriøst innlegg for å gi inntrykk av at jeg er fantastisk flink og klok,noe jeg
selfølgelig ikke er. jeg er bare flink og klok..på enkelte områder!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar