lørdag 5. oktober 2013

ILDBLOMKARSE PÅ BESØK OG EN MONTANAKUL IDE'

Smygende gjennom gjerdet fra naboen kommer denne sårt savnede sein-sommer skjønnhet. Ild-blomkarse vokste frodig og høy i mange år da berberis-hekken var dens ideelle klatre-
hjelp.
Jeg oppdaget den forleden og ble så glad ved synet! Siden jeg trodde den var tapt for alltid,har dette sted ved gjerdet blitt sted for hage-redskap og krukker.
Planten er helt avhengig av å ha noe å klatre i. Naboen har tydeligvis skjønt dette og er jeg heldig vil jeg også neste år få besøk av denne sirlige planten som også får svært vakre blå kulerunde små bær i klaser etter blomstring.

Meterlange ranker med både blomst,bær og blader har jeg for noen år siden tatt inn i glassfat og skåler med vann. Da trengs det ikke annen dekorasjon inne den uken!
Kuler er kult!

En kraftig og helt nødvendig beskjæring av montana-klematis ga mange meterlange ranker. Møysommelig ble alle blader og nyskudd fjernet til bare de tørre, seige rankene var igjen.

Så var det bare å surre i vei! Først en liten ball,så tråkle og tre over og under i tilfeldige mønstre til ønsket størrelse.

Eføyranker er enda bedre å lage kuler av.Disse er virkelig gode å jobbe med og er utrolig holdbare til å ligge til pynt i hagen året rundt.Høster man nye ranker n.å. kan man jo bare bygge kulen større hvis det er et mål.

Klematis-kulen her tar jeg nok inn i vinter..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar