tirsdag 22. april 2014

Mot gyldne tider i hagen.


Vår hjemmepåske er over. Fantastiske, solfyllte og varme dager kom etter rotbløyta med mye regn. Endelig fikk selve hagen sitt stell, ikke bare arbeidet i drivhuset, som nå er fyllt til randen av planter.
Påsken for Jan og meg bød på nydelige turer i det området vi bor, og vår påskegjest Gibson svinset og svanset med så klart..gladere hund har jeg aldri sett!

Gult er kult..noen av oss synes det, joda..jeg synes virkelig det gule har noe for seg..avogtil..i passe mengder! Dette innlegget er viet til den gule fargen. Rettogslett..fordi jeg elsker den akkurat nå.
Hva er det egenlig med den fargen, tenker jeg. Den er så oppkvikkende, energisk og mild på samme tid. Påskete. Solens farge.



Arboretet og Melshei er et stort, utrolig vakkert og spennende turområde for oss som bor på disse kanter. Naturen våkner til liv der, og disse tre første bildene er fra Arboretet. Denne uvanlige vannplanten var nå i full blomst. Tror det må være en type myrkongle.
Jeg har aldri sett den noe annet sted enn her.

Gult skriker etter oppmerksomhet..kan virke avskrekkende..varsler om fare: Hei! Hold deg unna! Jeg er giftig! Gult kan være 'fult'..Men gult kan være såå mildt og vennlig! Falskhetens farge?
Uansett..jeg skal slippe den til i hagen i sommer og jeg gleder meg. Den gjør meg glad.



Selv om vi rydder bort påskekyllingene og pynte-eggene, fortsetter våren sitt gule seiers-tog. En mengde gule blomster dominerer nå. Løvetannen noe voldsomt og hestehoven litt mer diskre'..
som under her:


Noen små fine tuer av hestehov får mer oppmerksomhet fra blikk og kamera, enn en diger mark med løvetann..hm.


Rødbrune nyanser fra eikeløv..vakkert mot det gule. Roer ned og skaper ballanse. Kunne vert et høstbilde? Vel, slik kan april se ut når nytt liv av det døde gror. Slik kan det gule også være symbol på nytt liv.

Når jeg besøker min kjære søster rundt påsketider, er hun ikke sein med å fylle vasene med gult fra hagen sin. Hun kombinerer gjerne med klare, litt dype blåfarger samt små og store kurver. Veldig fint og koselig.
På et hagebord har påskeliljer en lang, flott levetid som snittblomst.



Fra bildesamlingen min er det svært få gule blomsterbilder. Det kan fort bli for mye, som sagt. Her er de. De som ikke er blitt slettet. Små gule oppkvikkere.


Fra Chelsea Flowershow. Litt underlig satt sammen etter min smak, form-messig. Tror nok jeg fallt litt for de klare blå vanda-orkideene..



Denne sommeren, har jeg som tidligere nevnt, bestemt meg for å slippe løs de gyldne fargene i hagen. Denne vakre akeleien er fra en engelsk hage og inspirerer til bruk av gult i kombinasjon med hvitt. Alt som kan roe ned, skape ballanse og harmoni i helheten blir min spennende utfordring framover.



Utover høsten ser jeg for meg mine selvsådde : solsikker, høye og lave, ringblomster, gullball, blomkarse samt nattlys som på disse bilder fra hagen i fjor.

Mange insekter ønskes velkommen
i vår hage.


Hagens østlige hjørne, bak drivhuset.

Nattlys har vakre knopper.




Påsken fikk en flott avslutning med et besøk til en hytte nær sjø i går. Et yrende fugleliv, et helt utrolig sommerlig vær med 18gr. i skyggen. Grilling på terassen med utsikt mot denne gule åkeren.
Jeg syns det er en perfekt avslutning , også på mitt gule blogg-innlegg. Under den tindrene lyseblå himmel vokste  og blomstret raps. Sand og jordfarger dempet det intense farge-inntrykket. Helheten ble malerisk. Jeg kom til å minnes solsikke-åkrene i Frankrike..hvilket mektig syn var ikke det..
DET var myye gult på en gang!

Om du liker gult eller ei, takk for at du 'såg til meg'!
Ønsker deg solfyllte fine dager framover.

                                                                                             Hilsen Eli.

2 kommentarer:

  1. Vakkert! Gult er for insekter, tror jeg. En farge de liker og tiltrekkes til. Ære være gult:)
    Solsikkeåkre i April er jo flott da. Tenker på van gogh bildene .. Og gult kjøkken og bad er toppen!! Tenk å stå opp til soloppgang hver morgen.
    Flotte blomsterbilkder du har. Ønsker deg en fin fin uke:)

    SvarSlett
  2. Heisann! Pussig du nevner van Gogh bilde..har faktisk et stort solsikkebilde i vår gule gang! :) Åkeren i Frankrike var vel i juni..tenker jeg. Kjekt å dele pasjon for gult med deg.Fin uke til deg med.

    SvarSlett