onsdag 23. april 2014

Med utsikt til grønnsværet på innsiden.


Det er travle dager både på jobb og i hage. Solen øser fortsatt lys og varme over byen. Friskmeldt og lykkelig er jeg både for helse, våren og livet forøvrig. Fra stue- og kjøkkenvindu titter jeg ned på drivhuset..vet jeg må ha vannerunden der før jeg drar på jobb...

Joda..det er plass til meg der inne enda..såvidt!

Taklukene på sørsiden har åpnet seg kraftig, skjelver litt i vinden som synes å tilta. 15gr. idag, sol bak lett slørete skyer. Jeg forter meg å oppdatere litt..vet ikke når jeg får tid neste gang, blir en travel uke.




Det vokser så det knaker i den drivende varmen her inne..det dufter himmelsk og deilig med benk,stol og bord innerst inne til å slappe av og nyte det hele.







Det blir nok trangere en stund inni drivhuset , men herding av planter er startet, så det skal jeg leve med.
Ute i hagen klargjøres rabattene for stor-innrykk..æ..stor-nedrykk kan jeg vel heller si.
Det uvante hagearbeidet gav ryggen en trøkk, må huske å ikke overdrive! Det er ikke lett når jeg blir så ivrig etter å få alt på stell fortest mulig!

Kveldene med fuglesang er best, spesielt svarttrosten synger vidunderlig akkurat nå. En og annen humle er stadig på farten. En ny sommerfugl-lavendel pryder hagebordet og fargerike tulipaner fyller hagevasene. De tunge. De som tåler bråe vindkast. (Takk Fretex)
En og annen sommerfugl-larve dukker opp under ugresslukinga, de dyttes forsiktig til et trygt sted. Ellers har en og annen overvintret sommerfugl flagret gjennom hagen allerede.







Det blir blomkarser i lange baner i år! Noen år siden sist. Alle de 7 år gml. frøene spirte! Jeg var overveldet.. måtte ta et aldri så lite valg: Kaste? Prikle? Det ble det siste. Jeg må være gal. ;-)



Det skal bli både bunndekkende, ala Monet's hage, og klatrende på netting-espalier. Og gaver til andre.
Bildene viser bare litt av den totale mengde.



Det gjelder å ha system i rotet! Det sa alltid min far. Det har jeg her inne. Litt rotete uttrykk må tåles i denne perioden. Nyttige matvekster er det lite av i år. Kanskje til neste år? Frukt, bær og grønnsaker er jeg foreløbig ikke så opptatt av. Jeg er mest sulten på mye form og farge.



Alle bildene er noen dager gml., denne onsdag 23. april er det god gang på veksten, med det varme været vi har nå. Sånn. Da fikk jeg jammen ut en fersk oppdatering av 'ståa' nå i siste halvdel av april.




7 kommentarer:

  1. Hei Eli:)
    FOR en herlig grønn verden du deler!..her blir det masse flotte blomster og gleder!
    Virkelig deilige dager vi har...det går med rekordfart...nesten litt vanskelig å følge med på alt.
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det liker jeg å 'høre'..ja det er noe med det å dele..det er også en glede.
      Tiden synes å snurre fortere nå, synes og det er en utfordring å følge med på alt..kjenner meg godt igjen i det. Ha det godt.

      Slett
  2. Hei! Jeg elsker å se slik drivhusfrodighet. Det lukter grønt og jord. Deilig! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker..det er fint å være flere med pasjon for slikt. Ha det godt.

      Slett
  3. Koselig i drivhuset ditt nå fremover:) Det er jo rene "de hengende hager" der inne snart.
    Blomkarse liker jeg også godt. Og i fjor hadde jeg ikke blomkarse etter to tiår med. Det var litt rart, så i år blir det igjen:)
    Og rot må en tåle noe av ja. Ha en flott dag!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he..ja, jeg pleier å kalle grønnsværet nå for 'mitt lille Madeira'! Den øya har nemlig en natur som kan ligne litt ! Der blomstrer iallefall blomkarsen året rundt !
      Ha det godt.

      Slett
  4. Oi så mange flotte planter du har fått frem, jeg er imponert.
    Gleder meg til å se dette i sommer, kos deg med hage og helg.

    Marit.

    SvarSlett