onsdag 7. mai 2014

Fra hagen, første halvdel av mai.


Endelig inviterer hagen til en fotorunde. Regnet har stillnet, vinden har stillnet og en lys grå himmel sørger for en myk overgang fra lys til mørkere partier.


I noen krukker trives fioler godt. Dvs. de som er i høye krukker. i de små nær bakken har småsnegler allerede spist opp det meste.




Det duskregner litt mens jeg lusker rundt i hagen, de ørsmå dråpene legger seg som perler på marikåpe-bladene. Her er form, farge og teksturer så herlige at jeg nesten ikke får øynene fra det.




Nytt i mai er flere typer Stjerneskjerm. Her kommer den første akkurat nå i blomst. Den skal etterhvert få sin plass i en rabatt.

Løytnantshjerte blomstrer på sitt skjønneste nå. Vil gjerne ha en hvit type også av denne etterhvert.


Nå står Montana klematis for tur å blomstre på lekehytte-taket.


Lønnen skal til å løfte sine blader. I denne skyggefulle plassen lyser den opp hele våren og sommeren.


Blå Flekklungeurt er flott nå, blomstrer sammen med perleblomster og annet i dette opphøyde bedet.


Tok litt ekstra lys på i dette bildet for å vise de spennende greinene som kom til syne da jeg begynnte å formklippe denne barlinden for noen år siden.
Denne busken var en uformelig grønn 'dott' i utgangspunktet.




Hosta er uunnværlig i hagen..så glad for dem der de nå ruller seg ut i maidagene!



Disse bladene skiller seg ut fra det meste både i form og farge nå om våren. Fin kontrast mot sine naboplanter i hagen.



Enda et bilde av lungeurten..håper det er bedre enn de jeg har vist før som var litt blasse...;-)





Rabarbraen er skåret ned i kveld, fangsten blir en gave til en venninne som har småbarn. Så kan jeg høste litt til meg neste gang.


Et kjøttmeispar har flyttet inn i buret og det er hyggelig med all kvitringen når jeg jobber i hagen.



En type Lerkespore som alltid har vokset i hagen her..søt og yndig..står ganske skyggefullt.


Montana med sine aller første blomster. Planten vokser  sammen med .....


Pipeholurten, som akkurat nå har et vell av pipe-lignende blomster før bladverket dekker dem om litt.




Masse, masse planter står til herding i hagen nå, i påvente av å bli plantet ut.








Vet noen navnet på denne fyllte hvitveisen, mon tro? En arv etter min svigermor som gav meg en liten avlegger en gang for mange år siden.


Denne blomsten dufter som kanel og vanilje : 'Bridal Crown' heter den, kjøpt på jobben.
Duftende velkomst til alle gjester som kommer hageveien !!


Vesle Mio kommer gjerne hage-veien ! Dette er en inne-kjær pus, men liker å følge med meg ut.
Dette var alt for nå! Jeg fikk iallefall dokumentert litt av det som preger hagen akkurat nå..
Trivelige, travle dager nå for tiden, folkens!



20 kommentarer:

  1. Så mye fint det er hos deg nå i hagen din! Hosta klarer en seg ikke uten, nei...
    Den hvitveisen heter 'Vestal'

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja takk, det begynner å komme seg litt! Leser på bloggen din at du er svært begeistret du og, for Hosta...:-)
      Så må jeg takke for navnet på hvitveisen min..tenk nå vet jeg hva den heter, så bra! Det har jo blitt en hel liten tue av dem etterhvert..liker å vite navnet på plantene mine, men denne har jeg altså ikke visst noe om.
      Tusen takk Marit!

      Slett
  2. Så mange fine bilder og blomster det er hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det du, ja..he he.. jeg ser jeg har en svakhet for å legge ut mange bilder på en gang ! Tenker ofte at jeg kan jo ha innlegg med ferre bilder og heller legge ut oftere..;-) Ikke så dumt det heller.
      Uansett: takk for dine fine ord. Når roen senker seg i heimen er det så kjekt å finne noen hilsener her på trivelitravel.

      Slett
  3. Her var det mye fint :) Så frisk og fin grønnfarge på lønnen din og nydelige fylte hvitveis! Jeg har en barlind her hos meg også som jeg har begynt å formklippe. Vi hadde tenkt å kvitte oss med den, men nå begynner den virkelig å se bra ut :) Koselig når fuglene slår seg til ro i hagens fuglekasser, det er herlig musikk til arbeidet det! Kos deg videre med hagegleder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig av deg..takk! :-) Vet du.. du er ikke den første jeg hører som nesten kvitter seg med 'monstre' av noen uformelige barlindbusker ! ;-))
      (slik jeg selv en gang vurderte å gjøre..) Heldigvis kan de fornyes og formes til nye spennende former og med gode redskap er det veldig gøy å skape dem om.
      Ha det riktig godt selv og kos deg med den fine hagen din.

      Slett
  4. Hei! Her var det flott, spennende og frodig vekst. Anne

    SvarSlett
  5. Montana klematisen er kjempefin. Hadde den i min hage da jeg noen år bodde i et litt mildere klima, men her jeg er nå er den ikke herdig nok. Lurer på om jeg skal prøve å ha en i krukke og overvintre inne.

    SvarSlett
  6. Jeg tror det kan være bryet verd å forsøke å overvintre den kaldt og frostfritt ja..
    Montana er en av de vanligste klematis-typene å se her jeg bor. Vekstkraften kan være formidabel i løpet av en sesong og klatrer opp til takrennene og over pergolaer. Den er så sterk og herdig at det er mer et spørsmål om å tukte den med saks og tang gjennom sommeren! :-)

    SvarSlett
  7. Skal si det er mye fint i hagen din Eli! Du er god!

    SvarSlett
  8. Takk for det..:-) kjekt å dele med andre min pasjon for hage.

    SvarSlett
  9. Så mye som blomstrer til deg nå! Kjempekoselig å se. Og koselig med leieboere i kassa.
    Artig den pipeholurten. Min forsvant, så har jeg liksom aldri kjøp ny..

    :-)

    SvarSlett
  10. Takk snille du, det var kjekt du syntes det! Jeg planta to holurter og den ene døde etter få år. Årsaken tror jeg at jeg leste meg til, i en av mine hagebøker : Holurtens store hjerteformede blader foretrekker å vende seg mot sør og få myye lys. Plantestedet bør velges litt med omhu slik at den etterhvert får dandere bladmassen sin mot godt dagslys.
    Ellers tror jeg den stod for tørt.. en sånn diger klatreplante krever nok sitt ja.. ;-)

    SvarSlett
  11. Du store verden så flott, hagen din er en oase allerede nå i midten av mai.
    Så flotte små planter du har laget, ja nå blir det belønning for strevet tidligere i år.

    Flotte bilder fra hagen din og nydelige planter og blomster.

    God 17 mai og hagehelg fra Marit.

    SvarSlett
  12. Har litt tid for bloggland i dag og må bare takke for hyggelige ord og hilsen her, selv om jeg nettopp besøkte bloggen din og la igjen et spor med ord.. ;-)
    God feiring til deg med, Marit.

    SvarSlett
  13. Fantastisk hage runde du deler med oss!
    Her er det mange flotte planter..og det blir enda mer...utfra de som står på vent:)
    Kos deg..og nyt det hele...vi er alle travle om dagen,så bloggen må nok komme i andre rekke.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk,du tar meg helt på kornet der..mye tid har gått med til utplanting og annet, og har samtidig kost meg og brukt de fine maidagene på beste måte. Bloggen måtte ligge på vent ja! :-))

      Slett
  14. Her var det mye å feste blikke på.. Har blitt skikkelig fint og fargerikt. Nå er det bare å invitere til omvisning ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk,det var fint sagt da..og jobber på spreng for å komme ajour med alt i hagen! Det har vert en fantastisk mai sålangt, hva været angår..mye godt arbeidsvær iallefall. ;-) Klem.

      Slett