fredag 6. juni 2014

Høydepunkter og hendelser i vår hage. Overgang fra mai til juni.


Det blir mange bilder denne gang. Ikke så rart det..så lenge siden jeg har hatt andledning til å blogge og så utrolig mye som har skjedd. I hagen og ellers.
Bildene blir gode å støtte seg til, når et lite tilbakeblikk skal utformes her på bloggen min. Jeg legger dem inn sånn noenlunde i den rekkefølgen jeg har tatt dem, så litegrann kaotisk kan det jo virke! Men sånn får det bare bli.

Skal mai oppsummeres i korte trekk, må jeg si det har vert helt fantastisk i år. Her i Stavanger.
Mye sol, varme og passe med regn. En gartner fortalte meg at mye blomstrer en måned tidligere enn det som regnes for normalt. Selv synes jeg at det stemmer og at mye blomstrer mer rikelig enn det jeg kan huske det har gjort på flere år.

Jeg starter med bilde av et nytt syrintre jeg har kjøpt. Det er en storblomstret syrin med enkle blomster. De dufter himmelsk!

Syringa vulgaris  'President Grevy'

Syringa vulgaris 'President Grevy'
Jeg plantet treet foreløbig i en stor tønne for å kunne nyte det mest mulig der vi oppholder oss mest i hagen.



Blå akeleier har alltid vert i denne hagen..dvs. over 30 år iallefall. De formerer seg og dukker opp på de underligste steder. Unge planter er lette å flytte på, men de eldre har dype røtter og vil ikke noen steder.
Plantene overrasker fra tid til annen med et kostymeskift. Det vil vi se seinere i innlegget her...!



Nå blomstrer jordbærplanten! Bærene er gode..men akk.. den sleipe arme' stormer alle barrikader for disse delikatesser. Morderne..de brune.



Eføy er gøy! Tårnet jeg har formet er nå blitt riktig grønt og tett og kulen av eføygreiner er kommet på sin plass. I sinkbøtten står en busk som jeg nylig har stiftet bekjenskap med: Stjernetopp.



En skjelden blomkarse? Nei, her kommer den første blomsten av en lav, markdekkende sort av Potentilla. Jeg husker ikke i farten hva mer den heter.



En overvintret plante som jeg ikke har navnet på. Kan noen hjelpe? Håper det er en lengelevende staude? Jeg liker den såå godt!



Akeleiefrøstjernen her er nyplantet, ble kjøpt slik den vises her, men i knopp. Trodde jeg fikk en annen farge enn på de andre jeg har..men nei. Greit nok. Etterhvert trenger ikke planten støtte, så det er bare å fjerne stengene snart.



Av alt det jeg har sådd i år, er hagepoppelrosene først ut. I slutten av mai kom de første blomstene. Det kommer mange fler. Riktig riktig mange..over hele hagen! Men det kan vente litt. Nå er det helst staudenes show en stund..

Så da går vandringen videre fra oppsiden av hagen til sørsiden av huset, der den lyseblå alpeklematisen er ferdig for i år. Men en annen klematis tar stafettpinnen. Nemlig denne storblomstrende typen: 'President' heter den. Her åpner den første blomsten seg endelig.


Like under klematisen står også peoner og akeleiefrøstjerner i knopp, siste dager i mai. Vanning og gjødsling må til i det tett peblantede sørbedet her.


Kjempekonvallen er en kjær, gammel staude i hagen og vokser på flere steder. Slett ikke kravstor denne kjempen. Lett å formere og dele med andre.


Så er vi kommet på nedsiden av huset. I bakgrunnen skimtes klematis 'Montana'. Allerede litt på hell, etter en overdådig blomstring på lekehyttetaket.
Fremst stråler nyinnkjøpte akeleier og stjerneskjerm plantet i en tønne.


Ikke alle liker denne vesle, gule valmuen like godt. Den er nokså ellevill av seg..frøsår seg helt villt og kan lett ta over i hagen. Jeg har fallt litt til ro med den..vet jeg kan styre den, flytte den, fjerne den hvis og når jeg vil.
Her nede i hagen er et woodland-område under furutrærne som den får blinke til meg med sine muntre, solfyllte blikk. Den blander seg med de andre ville vennene der. Skogfiolene, akeleiene og noen til..




Her, nederst i hagen, under furutrærne og den røde lønnen, er de siste maidagene fyllt av sol og varme. Det føles som en gave av de gode når jeg forundret oppdager at akeleiene i år har kledd seg om i rosa og lilla kostymer! Hvordan kan sånt gå an? Det er jo bare en sort av denne planten her..forstå det den som kan!




Den lyseste av dem lener seg inntil furutreet..leker den gjemsel med de gule valmuene?


Og her den lilla varianten..denne våren er da helt underlig..har aldri sett lilla akeleier i hagen før? Jeg føler meg beæret! :-)


Bak drivhuset flommer rose-storkenebb utover til alle kanter. Den krydrede duften flommer også. Når jeg rusker i planten, trekker bort de få ugressplantene som tør å ta opp kampen med denne villbassen.
Humlene surrer travle omkring blomstene, besøker også akeleiene, mangler ikke på det.

En humlevennlig hage, om jeg får si det. Og det kommer til å fortsette. Her går det nemlig slag i slag...reneste stafetten det.



Nå er det god vekst i rådhusvillvinen. Her langs østsiden, på tregjerdet vokser den. Den vakreste klatreplanten jeg vet om.



'Har man først fått denne planten i hagen, sprer den seg overalt!' Ja slikt rykte har den fått og det kan nok stemme noen ganger. Jeg lar den få pynte opp om våren et par steder i hagen, syns den er fin.



Kjempekonvallen har vert praktfull og kjempestor  her nede i hagen hvor den har stått i mange år nå. Rene urskogen!



Her venter jeg på en gul iris. Satte ned en liten rotstokk i fjor og digre blader skyter nå opp av bakken. Bakerst i bildet fyker bladene til reinfann opp..



Kjempeverbena-plantene jeg har dyrket fram fra frø, er nå plantet ut på mange steder i hagen.  De firkantede stilkene er som stive blomsterpinner..ja dette lover jo godt.



I en potte har en hvit anemone overvintret. Et par blomster kom ut de siste dager i mai.



En peon jeg trodde jeg hadde mistet, kom også med en blomst nå. En litt beskjeden en som titter fram blant alt det grønne.



En hageglad dame gav meg en liten ukjent plante som nå vokser og breier seg fint. Den er nok mest inne på bordet eller i drivhuset... Jeg er ute etter å få det latinske navnet på denne da jeg bare vet at den kalles for 'mor og barn' i Sverige. Bladene er frisk grønne med masse prikker og opp fra bladfestene vokser det mini-pladpar!
Har den et norsk navn mon tro? Er den skjelden? Jeg takker enda en gang giveren for denne planten!



Da regnet endelig kom var det skummelt tørt i bakken. Jeg priset regnet, nå fikk alt liv det de trengte mest nå.


Etter regnbygene ble kveldene stille og varme..en sommer er på vei. Lønn og alunurter blinket og lyste med både fargeglød og regndråpe-diamanter.




Klematis 'President' lot seg ikke be to ganger etter de velgjørende dråpene fra ovan. Nå inn i juni er de så fine at jeg burde sitte på en stol der ute å bare titte..og titte. ;-))
Det er mer blomster på den enn noen gang nå.




Hostaene er fine og uten å ha blitt plaget av mordersneglene. God gang i sneglejakten om våren kombinert med ideelt vær har hjulpet mye.




Ved drivhuset står de blå irisene og blomstrer nå. Når jeg sitter i drivhuset om kvelden, rasler det mot veggen..hvis det blåser litt. Planten klarer seg godt selv om drivhuset ble bygget tett ved den og tilgang på sol minket.


Pipeholurten har nå fått full størrelse på hjertebladene og danner fin bakgrunn for irisene.



Det har regnet kraftig..det har blitt juni og alt er dryppende vått, friskt og frodig i hagen. Fuglebadet er renspylt og fyllt med regnvann. Synd at ikke kjøttmeis-familien var her nå. De er flyttet ut av fuglehuset i hagen for få dager siden. Mye lyd og leven var det da. Ungene kvitret helt villt og foreldrene føk rund dem og passet på alle farer.




Etter regn kryper det fram mange med huset på ryggen. Jeg syns jo de er fine da! Disse gjør vel ikke så mye skade?




Et høydepunkt  var det da den nye dam-pumpe- og filter ankom. Endelig kunne vi sette igang å fikse dam og bekk igjen. Den gamle ville ikke mer. Min mann fiksa og styrte i vei og jeg hjalp jo til der jeg kunne.
Her renner vannet igjen, men i minste laget. Enda noen omganger med prosjektet altså. Litt finjusteringer antar jeg.



Så en lynvisitt innom drivhuset. Der inne regjerer pelargoniane. De overvintrede og de nye.
Gabrielle kommer gjerne på visitt og tar ofte hvilen sin der.






Av de overvintrede er det denne jeg liker best: Prinsesse Mary heter den.


Noen dager inn i juni: Det vokser seg til oppe i sørbedet. Ikke lenge igjen nå til peonen 'Sarah Bernard' slår til. Gullhumlen er lysende grønn oppetter det gamle epletreet.



Årets frøsådd av blodbeger venter på omplanting i enda støtte potter. Garden Living frøene skal gi mye glede utover sommer og høst.

Alcea rosea 'White'
 På OBS Plantemarket fant jeg to sorter stokkroser til en billig penge. Så er det bare å håpe at de fine bildene av dem samsvarer med produktet jeg får.

Alcea rosea 'Yellow'


En hvit og en lysegul stokkrose.


Clematis 'Diamantina'
 På jobben forelsket jeg meg i denne klematisen med doble blomster oppbundet på espalier. Den kan også stå inne, står det å lese om den. Så får jeg se hvor den passer best..



Et annet høydepunkt i tilværelsen er go-jenta mi. En flott søndagstur på Hundvåg med rene sommerværet og en utsøkt rasteplass med utsikt over flere av de idylliske by-øyene.


Et soleklart høydepunkt var da også turen til Farsund, i like flott vær og min mann som vant sin klasse i  halvmaraton. Spreke mannen! Kommer vel med de kreftene..snart venter en ny utfordring på hagefronten..relatert mot stein. Det får komme en annen gang.

Nå er det ut på kveldstur med 'den spreke'! Det er jo sommerkveld og helg!
God helg til alle som titter inn her!


Hagens 'urgamle' bondepeon


2 kommentarer:

  1. Oi for et bilderas av en flott og innholdsrik hage :) Mye vakkert å hvile blikket på i hagen din skjønner jeg. Ha ei finfin pinse.

    SvarSlett
  2. Jo takk, :-)..det er sannelig mye å hvile blikket på nå slik det også må være hos deg nå i juni! Ha en nydelig pinse!

    SvarSlett