søndag 20. oktober 2013

TO GRÅGRØNNE FAVORITTER

                                                                       
Dichondra 'Silver falls' er tatt inn fra hagen i dag,på høy tid tror jeg. Nå skal den få vise seg i sin prakt så lenge jeg klarer å holde liv i den. Den er vel å regne som en kortvarig glede, har til gode å høre om noen som har overvintret denne innendørs og så fått liv i den..men jeg tenkte jeg skulle prøve på det. Den er klart en av mine favoritter ute i potter og på steinmurer. Jeg vet så lite om den men planten kan i varmere klima dekke større områder som en bunndekker!

En av mine nye dukker får lov å posere sammen med planten. Nå lager jeg hode, bein og armer i papirleiren 'Silky' og endelig får jeg det uttrykket på dukkene som jeg vil.




I sommer kjøpte jeg en Corocia på Mester Grønn. Den var ikke akkurat liten da heller men stortrives og har da vokst litt. Jeg vet mange mislykkes med denne planten og jeg tror jeg vet hvorfor. Noen tror den skal tørkes ut mellom hver vanning. Var det en kaktus så kunne dette stemme. Men den skal bare tørke lett mellom hver vanning. Når den selges i rå leirpotter som her må en huske at selve potten tar til seg en del vann,og selv har jeg nok holdt den jevnt fuktig hele tiden. Persienner har skjermet for sterk sol. Dette skal ellers være en lettstelt og lite kravstor plante.
Her står den på badet kun for fotograferingens skyld..den må stå på en lys plass. Corocia er ikke den billigste planten men utrolig tøff! Sol tåler den godt på denne årstiden.

2 kommentarer:

  1. Heisann. Ramlet tilfeldigvis innom bloggen din via Moseplassen. Forstår du er fersk blogger. Velkommen til Blogglandia.

    Denne planten nederst her var flott. Så unnselige blader, men morsom likevel. Liker fargen. Hm, må jeg se etter på gartneriet.

    Fin ny uke ønskes fra Elisabeth.

    SvarSlett
  2. Næmen..NÅ ble jeg gla' nå! Hei Elisabeth. Så hyggelig at du ramlet innom. Ja, jeg er helt fersk her i Bliogglandia..og hvilket land! Tror jeg blir her lenge jeg! Tusen takk for din velkomsthilsen, du kan få vite at du er den første utenfor familie og venner som legger igjen en hilsen så du skjønner at det var ekstra koselig.

    Ja Corocia er en forholdsvis ny plante i butikkene og har blitt ganske populær. Det luftige og litt rufsete preget skiller seg ganske mye ut fra 'vanlige' potteplanter..annerledes og morsom.

    Lykke til med Corocia-jakten ! Kjempefin blogg du har,den vil jeg følge!
    Ha en fin uke du og med hilsen fra Eli.

    SvarSlett