søndag 16. februar 2014

Vår!

Storvinterblomst

Søndagstur 16.februar, sol, 6 gr. og jakt på vårtegn.
En god kilometer fra der jeg bor, ikke langt fra Gandsfjorden, ligger en rekke store, gamle hager. Solen kommer godt til i mange av dem og de har ofte en lunere beliggenhet enn vår egen hage.
Våren har kommet lengre her nede, ikke langt fra sjøkanten.

Solen var mye framme og i deilig, nesten helt vindstille vær, gikk det bra å ta bilder med mobilen. Likevel er ikke bildene så skarpe som jeg kunne ønske..jeg har forbedringspotensiale der.
Det jeg gjerne vil dele i dag, er en spesiell hage full av snøklokker. Så mange snøklokker at jeg aldri i mitt liv har sett så mange på en gang!
Men før vi kom så langt kunne vi nyte små klynger av både krokus, klosterklokker, storvinterblomst (Eranthis hyemalis..den må jeg huske å skaffe til hagen..glemmer det hvert år.)


Snøklokke


Krokus

Snøklokke igjen..

Og endelig..
Her er Vårhagen! Helt ærlig så var det min mann som drog meg hit i dag..asfalt-turer er ikke prioritert høyt for tiden..men denne hagen mente han at jeg bare måtte komme å se. Og heldige meg som fikk se dette! Gamle trær med frodig, tettvoksende og småbladet eføy dekker ofte trestammene her i dette området, og de glinsende, grønne bladene er like fine året rundt. I dette tett-bebygde villa-strøket er det fint å kunne få se inn i en slik hage uten at digre hekker og gjerder stenger alt ute.

Rammen rundt denne eventyrlige hagen består foruten eføy, av velvoksne rhododendron-busker, gamle frukt-trær, lauvbær-busker og tuja. Snøklokkene vokser over et stort område som vi ser, og det kan virke som om dette klokke-havet har fått regjere fritt over mange år.


Jeg undrer på om snøklokkene har fått formere seg i fred, eller om noen går og sprer løkene utover fra tid til annen?


Bakerst i bildet vokser snøklokkene like tett som i en eng full av hvitveis. Dette kunne jo være en perfekt danseplass for alve-dukkene mine!




Marsklosterklokke
 Selv om det står å lese om denne skjønnheten (Leucojum vernum) at den sprer seg villig, ser jeg den slett ikke såå ofte i mitt distrikt. Den opptrer i mindre grupper eller litt spredt her og der. Til gjengjeld har man den jo i årevis.
Vi såg den i dag under løvfellende busker og trær.
(Bildet desverre litt uskarpt.)



Til slutt denne søndagen deler jeg noen bilder fra vårtegn i egen hage.
De mørke julerosene har i år fått juling av både storm og frost, slik at de har hatt en kamp med å komme til hektene igjen. Noen få blomster titter opp.




Ingen hvite blomster her enda selvsagt, men frodighet og frisk grønnfarge er det ingenting å si på.
En staude jeg er veldig glad i.





I sørbedet inntil hagestuen er det liv i leiren! Her spirer peoner! Alpeklematisen har fått musører; grønnfargen er synlig :-)
Og slik ser prydgresset ut i dag, nesten helt likt seg som da de ble plantet sommeren '13. Eller er det ikke stort å nevne..enda.



Kjekt å få dele litt vårstemning med deg som titter inn..og så vil jeg ønske deg en god, ny uke med flere deilige vårtegn..tenk så fort det går: nå er vi snart i mars måned.

                                                                                                                          Eli.
                                                                                                                     ********

10 kommentarer:

  1. Oiii..her var det vår!...så herlig med de gamle trærne og et teppe av hvite snøklokker...
    deilig å oppleve dette..og vi er jo bare i februar ennå:)
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er lett å bli optimistisk i forhold til den ventende årstid, når vi har det været vi har nå. Det kan jo fort snu seg..fint du ville dele vårstemningen og takk det samme.

      Slett
  2. Så flotte bilder med skikkelig vårstemning! Snøklokker kan fint spre seg ja uten innblanding.
    Flotte helleborus du har!

    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg får jo med meg at mange skufler på snø enda i vårt mangfoldige land, men vi har hatt en relativt mild vinter og våren er derfor i rute sålangt.
      Ha det godt. :-)

      Slett
  3. Her var det mye flott vår å se! Sånne mengder med snøklokker! God ny uke :-)

    SvarSlett
  4. Så hyggelig! ..Og takk igjen til deg...-det samme til deg :-)

    SvarSlett
  5. Hei Eli :) Takk for hyggelig tilbakemelding på mitt innlegg om vintersåing av stauder. Tar du turen tilbake til innlegget har jeg prøvd å svare deg så godt jeg kan.
    Herlig vårstemning du deler med oss! Det er en herlig tid vi går i møte ;) Nydelig julerose du har i hagen din. Jeg har to som jeg kjøpte for et par uker siden som foreløpig står i stuen hos oss, og en hvit som blomstrer utenfor. Vakre planter! Ønsker meg samme nydelige været vi har hatt i dag for morgendagen slik at jeg kan nyte en rusletur i hagen før seinvakten i morgen. Jeg har vært så oppslukt av aktiviteter i drivhuset at det har kommet litt fra meg å se etter vårtegnene i hagen ;)
    Gleder meg til å slå følge fremover :)
    En fin uke til deg fra Tone

    SvarSlett
  6. Hei Tone ! Snakk om service! Har vert inne på siden din igjen, og fått med meg alt.. da er det bare å sette igang ! Du bor jo også her vest, så da kan vi nyte det fine været vi har fått i dag..solen holder akkurat på å komme gjennom skydekket her !

    SvarSlett
  7. Tilbakemelding på ? om Kjempeverbena. Du bor jo i rene luksus sonen. Kjempeverbena er egentlig en staude, men den tåler frost dårlig, så derfor er mine inne. Har hatt dem siden 2005 da jeg oppdaget dem under et 4 års opphold i Belgia. Kanskje kan det være liv hos deg, så la den stå og se. Har den klart vinteren fram til nå kommer den like greit ute som inne. Kommer det skudd kan du ta stiklinger hvis du vil ha flere. Stiklingene er veldig lette å få til og i din sone blir de nok ganske store i løpet av en sesong. Det kan og være at den sår seg selv, så se litt etter nye planter rundt der den gamle står, det vil si vær litt forsiktig med hageredskapen i vår:-). Lykke til! Mine står bare i potter i noen få plussgrader og plantelys.

    SvarSlett
  8. Luksus sone..ja på sett og vis ! Men tomtebeliggenheten vår gir lite sol om vinteren og ligger litt for mange høydemeter over strandsonen..men men..jeg skal ikke klage !
    Du er rene elskverdigheten som gir meg disse svarene om vår alles kjære kjempeverbena ! Jeg har hatt min første hageøkt i dag, og undersøkte planten nøye. Stilkene er fortsatt seige og sterke fra midten og ned til bakken og plantene sitter som støpt i jorden. Jeg må samtidig fortelle at vi ikke har tele i jorden, så kanskje det er håp.
    Jeg tar sjangsen på å la dem stå..det blir et eksperiment.. :-)
    Stiklingformering vil jeg selvsagt også prøve når tiden er inne, så takk for tipset.
    Mange mange takk for tilbakemelding her !

    SvarSlett