mandag 17. mars 2014

Hagen midt i mars. En kjapp tur i hagen mellom to regnbyger

Kusymren begynner å blomstre nå.

Jeg var så uheldig med forrige innlegg, om arbeidet mitt med forkultivering av sommerblomster, fordi mye av teksten ikke kom med. Derfor prøver jeg å komme litt raskt med ett nytt, og satser på at alt kommer med denne gangen.
Det har regnet mye i det siste, men ellers er det jo ganske vårlig her på vestkysten. Noen små glimt fra hagen slik den arter seg nå, må jeg ha med. Det ble litt opphold i regnet i går, akkurat nok til å få tatt følgende bilder.


Så langt har peonene kommet i sørbedet inntil hagestuen. Slett ikke verst...må huske å strø ut litt Ferramol..de små morderiske knaskerne er ikke langt unna vet jeg.



Og her spirer reinfannen godt. Jeg har hatt flere runder med hagearbeid allerede og fått kuttet ned på døde kvister og greiner. Belønningen er jo at alt spirer fortere og kommer bedre til sin rett.



Ved inngangspartiet har jeg pyntet opp med litt løkplanter fra blomsterbutikken. Perleblomster, lave tulipaner samt litt vårlyng gjør susen.




I bedene opp mot nordvest har de gode, gamle calluna-vår-lyngene slått til med all sin fargeprakt. De brer seg ut og sørger for en munter velkomst for alle som kommer i tunet.


Den milde vinteren har vert snill med buksbommen i år. Kula står nesten like grønn og fin som da jeg klippet den i fjor høst. Noen nye små vår-lyng er kjøpt og plantet der jeg syns det manglet litt farge. En kraftig rosett av revebjelle må jo føle forventningspresset..den blomstret ikke i fjor, så da forventer jeg at den slår skikkelig til i år. Men den må flyttes..kan ikke stå her på første rad!


Morsomt at vårlyng finnes i flere varianter. Jeg elsker lyng og har også noen helt hvite. Her viser jeg en som er relativt ny, men brer seg nå frodig ut. Den var tofarget da jeg kjøpte den. Jeg pleier å klippe/rive litt i det kompakte rotnettet ved planting og bruker selvsagt surjord. Da etablerer lyngen seg fort.

Dette er den eldste lyngen, riktig mange år er den. Jeg mener å huske at den var skarpere rosa før..nå er den iallefall lysere rosa, ganske fin likevel.


Mot nord har helleborus-plantene blomstret lenge nå og riktig bra ble det da jeg klippet bort alle de stygge bladene og annet rask som skjemmet.


Også denne broketbladede eføyen har klart seg gjennom vinteren, slik den pleier hos meg. Den kan nok fryse delvis tilbake, men kommer alltid frem med friskt mot.


Til slutt ett lite glimt fra Sørmarka for ca 2 uker siden, den store skogen vi bor ved. Solen var ved å bryte fram og fugler kvitret lystig i trærne. Ikke mange trær var kommet så langt som her..
Vakkert, ikke sant?

16 kommentarer:

  1. Åh, deilige deilige bilder! Så mye vakker lyng du har. Glad du rakk en tur ut med kameraet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lyng er jo helt flott å starte vårhagen med her..klarer seg gjennom ekstrem-vintre og de! Helt makeløst bra. Håper snøen snart er historie på Fagertun!

      Slett
  2. Så masse flotte vårtegn hos deg! Jeg tror nok våren er kommet litt lengre på dine kanter enn her i Bergensområdet.
    Her er det også regn og temmelig surt. I helgen fikk vi til og med 10 cm snø, som regnet bort igjen like fort som den kom. Skulle gjerne hatt det noen grader varmere og litt sol innimellom.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Hei! Så hyggelig at du syns det..og ja, jeg forstår mer og mer at vi i Stavanger bor i rene luksus-sonen..og det gleder jeg meg jo over såklart. Vi får nå bare leve i våres soner og gjøre det beste ut av det..og det er vi flinke til vi hagebloggere, uansett sone ;-)
    Takk for kommentar og ha en fin uke selv.

    SvarSlett
  4. Mange deilige vårtegn hos deg også :-)) Vi smetter ut mellom regnbygene og nyter det som er av blomster.. God ny uke!

    SvarSlett
  5. Så absolutt ! Godt foto-vær det igrunnen..med blinkende regndråper på alt :-))
    Takk og ha det godt.

    SvarSlett
  6. Hei! Kjempefine bilder fra marshagen din. Nå skjer det stadig nye gledelige ting i hagen, nesten hver dag. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  7. Hei! Tusen takk. Ja ikke sant..og lysere kvelder i tillegg så kan det bare bli bedre..myye bedre. Nyt dagene der du er og ha det fint.

    SvarSlett
  8. Hei:) Takk for hyggelig kommentar i bloggen min:)
    Du har det veldig vårlig i hagen din nå. Og herdighetssonen din er jo flott da!
    Her snør det fortsatt, men det meldes varmere utover uken.
    Og så mye "snaks" i innlegget under her! Helig med frø som spirer.
    Ha en flott marsdag!

    mvh Kathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Ups..snø hos deg og ja..blir jo bare mer og mer glad for vårtegnene rundt meg, jeg. Du produserer så mange fine malerier, så for deg går vel tida fort..;-)
      Snøsmelting kan da også gå veldig fort når bare sola holder seg der den skal.
      Takker for ditt besøk på bloggen og takk ja, min dag er superbra sålangt..:-))
      Ha det riktig godt selv.

      Slett
  9. Hei!Takk for hilsen inne hos meg:)
    Mye flott på bloggen din.Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, og jo helgen ble travel med prikling og mye annet kjekt.

      Slett
  10. Så koselig med kommentar på bloggen, og det aller beste med spor er at jeg finner din. Gleder meg til å lese mer på bloggen din=) Jeg suger til meg kunnskap og inspirasjon fra andre=) Håper du har en fin søndag=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du fant inn hit og takk for dine vennlige ord. Jeg føler selv at jeg finner mye stoff til nytte og til å inspireres av i blogglandet. Det er alltid veldig kjekt med kommentarer fra andre her.
      Ha en ny god uke..nå er det 30 min. igjen på denne uken..syns tida går fort jeg!

      Slett