torsdag 22. mai 2014

Hagen siste halvdel av mai. En pust i bakken og tid til å nyte det hele..


Hvis noen hadde spurt meg om hvilken plante som er den flotteste og mest dominante nå i siste halvdel av mai, ville jeg uten å nøle svare Syrin! I min by Stavanger og omegn, blomstrer nå et rikt utvalg av Syrin-sorter på sitt aller flotteste. Aldri har jeg sett så stor variasjon i farger og former på disse, som iår.

De som dufter er jo helt uimotståelige, men vakre er de alle nå . Vårt eget tre er blitt gammelt og velvokst. Jeg elsker denne lillafargen og er glad den dufter så himmelsk, der den luter sine blomsterrike greiner over frokostbordet ute.
Jeg passer på å foryngelses-beskjære det, ved å sage vekk utvalgte, gamle greiner iblant, slik at nye greinskudd skyter fra bakken. I år blomstrer de unge greinene faktisk for første gang!



For de som har fulgt bloggen min tidligere i vår, kan jeg fortelle at den store mengde selvdyrkede planter, er i full ferd med å finne sine plantehull i hagen! Blogging har måttet vente og haging har stått øverst på lista! Det har vert utrolig trivelig og travelt å holde på både i drivhuset og ute i hagen, selv om jeg til tider nesten må krype inn i huset etter endt økt! Hele kroppen blir god og sliten og jeg føler at jeg får mer energi for hver dag.

På bildet over her, sees en liten del av Blomkarse-sådden, som er blitt plantet oppi lømuren mellom huset og garasjen.


Selv om blomkarsen er villig og enkel, er den ikke mindre morsom å dyrke for det? Uansett..det blir myyye av det slaget hos oss i år! Gleder meg!



Grunnlovsdagen kom..ble feiret som seg hør og bør. Bunaden fikk lufta seg i det flotte 17.mai-været, og søndagen kom med strålende hagevær..
Mye ble gjort og mye gjenstår. Sånn er det med den saken!


Sommerfugl-lavendel i krukke.

Utplantningen for min del startet rundt 15.mai..av planter som hadde fått herdet seg lenge nok.  Inne ved husveggen mot sør..
Et hjørne som ikke har sol særlig lenge og er godt skjermet mot nordavinden.

Dette innlegget er bare som en slags pust i bakken..en hvile fra alle prosjekter, utplanting og dokumentering av dette. Mange bilder er tatt i dag, og er bare små glimt og stemninger fra våren tett innpå meg her leg lever og bor.

_________________________________________________________________________________

MIOS MINUTT

Værsågod! Ordet er fritt..sett i gang da..velse Mio! Hjelp matmor med å fortelle om alt det fortreffelige og geniale jeg gjør i hagen! Du har jo diltet etter meg overalt og fått med deg det meste?



Mjauuu...mja.a...jeg vet ikke helt..jeg er jo bare en liten uskyldig kattepus..jeg vil bare fortelle hva jeg liker best! Ja det vil jeg!



Jeg liker denne! De nye små skuddene på lyngen smaker godt og det er morsomt å hoppe midt oppi den!



Åååå... en humle! Æææ..hvor ble den av forresten?


Her har du plantet pyntekorg i dag, matmor! Lurer på hvordan den kjennes...


Eller..hvordan smaker den mon tro?

Nei, nå er det nok for i dag, min godeste Mio-frøken! Du roter deg helt bort, som vanlig...klarer ikke å holde fokus på det du skulle! Skjerp deg til neste gang du! ;-)

_________________________________________________________________________________



Så har den limegrønne lønnen løftet sine blader og stråler opp i sitt litt skyggefulle hjørne.
Den er og en sann fryd å følge i løvspretten.



Sukk hjerte men brist ikke! Ja jeg sukker litt utolmodig over disse småplantene da... de vokser så himla seint! Blodbeger. Verd å vente på sies det. Aldri prøvd før, men har jeg kommet så langt, skal jeg nok komme i mål til slutt. Eller hva tror du?





Saxifraga.


Ny storkenebb. Lav kompakt.

Tulipaner i mai.


Nederst i hagen, oppi en jungel av Pipeholurt og Montana-klematis som slynger seg rundt et gammelt einertre, henger et fuglebur. Min katt Gabrielle følger nøye med på alt som skjer der oppe. I går kunne jeg med glede konstantere at kjøttmeisparet som holder til der, er blitt foreldre! Det piper og kvitrer derfra, og jakt-instinktet er det ikke noe å si på, tross sterilisering og rikelig med god og næringsrik kattemat.
Her sitter hun årvåken og fokusert under eineren.



Høyt der oppe kvitrer ørsmå fugleunger, rimelig trygge inne i buret sitt. Gabrielle har jeger-blikket på.
Livet er ingen dans på roser....


Nesten som en rose er imidlertid de hvite tulipanene som klarte den kraftige regnbygen i går. Ellers i hagen er det ikke mye hvitt hos meg akkurat nå. Perlebusken er halveis frostskadet i år. Den pleier å være nydelig på disse tider. Istedenfor velger jeg å ta med  2 bilder fra en tur i omegnen for to dager siden.


Og her kommer dagens spørsmål:
Kan noen fortelle meg hva dette er for en busk? Den er mer uvanlig enn vanlig å se i hagene omkring her. Jeg kunne svært godt tenkt meg en slik busk, for å få mer hvitt i hagen i mai.
Er den ikke fin?


Hva dette er for et tre, er jeg også usikker på. Knoppene til disse blomsterklaser er som perler, og minner meg derfor om Perlebusken vår. Kan det være Hyllebær? Eller?


Akeleiene blomstrer nå.


Jeg elsker eføy!


Alunurt overvintrer greit.



Det får være lang nok pust i bakken!
Nå er det jobbehelg!
Mitt hageland og mitt bloggland får hvile litt..
Takk for at du fulgte meg hit, og velkommen til å legge igjen et ord her hvis det passer deg. Jeg syns det er litt vrient å finne tid til å besøke andres blogger nå i travle mai, men det bedrer seg snart.
                                                                         Hilsen Eli.

2 kommentarer:

  1. Hei Eli:)
    Fantastisk frodig hos deg!..og du har hatt en stor utplanting jobb du og:)
    Flott den limegrønne lønnen..og syrinene er jo toppen nå om dagen:)
    Herlig Mio-historie...likte den:)
    Treet du spurte om...er det en hvit-rogn...syns bladene ligner på min...
    Kos deg i din flotte hage:))

    SvarSlett
  2. Hei Inger Marie :)
    Frodig er det..takk..legger mye i denne store interresse for hage, slik du selv gjør. :-) Og mai her i Stavanger, er ikke helt i normel rute, ifølge gartnere jeg snakket med. De sa at syriner blomstrer nesten en mnd. for tidlig her i år.
    Hvitrogntre..sier du..ok..jeg melder helt pass her, men det ligner på bladene ja.
    Takk for at du tok deg tid med en hilsen her, alltid kjekt det.:-)

    SvarSlett