fredag 27. juni 2014

Trivelige og travle dager i hagen.Men først en kort kikk inn i drivhuset i dette innlegget.


Det har gått en stund siden siste innlegg, men har savnet å dele de herlige gleder og opplevelser som det gir å ha en hage til odel og eige.

Begrensningens kunst er en utfordring når bildene blir mange og meddelelsestrangen er kjempestor. Hva skal jeg begynne med?

Det kan lett bli et bilderas som forrige gang! Det tar tid. Vel. Jeg bare MÅ begrense meg litt. Jeg bare hopper i det og starter med et gløtt inn i drivhuset slik det arter seg der nå i de flotte, solrike junidager.





Er ikke denne pellis'en skjønn? Den ble tatt opp fra kjelleren i vår og såg skikkelig tufs ut da. Ante ikke hvilken sort det var heller.. Gleden og belønningen for godt stell er stor da disse fine blomster-klasene kom.


Oppunder taket gjør de automatiske taklukene sin jobb. Alle tre slår seg galant opp, som fuglevinger, men riktig langsomt..vel og merke. Temperaturen er alltid ideell her inne, men døren står gjerne og litt åpen på varme dager. Det trengs.
En dag jeg stod og stellte plantene og lukene stod på vidt gap..det var skikkelig varmt og lummert den dagen..begynnte det å tordne og et voldsomt regnvær kom. Da rakk ikke taklukene å lukke seg fort nok. Det styrtregnet inn i drivhuset. Planter, puter og pledd hadde blitt søkkvåte hvis jeg ikke hadde vert der da og skrudd ut de tre stengene fra taklukene!



Det er for det meste pelargoniaer som fyller drivhuset nå, lettstellte som de er, selv om de skal pusles og stelles med ofte, for å blomstre rikt og lenge. 3 dager i Danmark satte dem på prøve, men plasseringen på gulvet reddet dem. Der er det alltid svalest. Noen planter er overvintret i kjeller, noen kjøpt nye. Men alle er de fantastiske nå. Duft-pellisene belønner meg med den deiligste duft når jeg steller dem, og godt må det jo lukte i et drivhus, det er klart!

Gabrielle er hyppig gjest i drivhuset.

Physalis, klokkeranker, en hvitblomstrende ipomoea, sukkulenter, pletter i luften og klivia er andre planter som får stå her inne nå. Men utenfor drivhuset skjer de virkelig store tingene..det er nesten som jeg mister pusten! Været og vekstkraften der er det ikke mye å utsette på, selv om det blir mange runder med vanning, for regn har det vert lite av i det siste.

Jeg stopper her. Det er sååå kjekt å blogge..aner ikke om det er så mange der ute som kikker inn her, men jeg klarer ikke å stoppe lell! Vet det er mange venner som ikke får til å legge inn kommentar, men til alle dem og andre: Takk for du tok deg tid å følge med!

Jeg har nok delt mest hagestoff på instagram de siste ukene, det er så kjapt og greit og jeg når ut til så mange. Jeg ligger der under @trivelitravel , så følg meg gjerne!

Jeg beklager at jeg ikke har tatt meg tid til å kikke innom andres hageblogger..det tar sånn tid for dagene er så fulle av alslags hendelser! Mange føler nok det samme, vil jeg tro. Men det skal nok bedre seg, det vet jeg. Det kommer andre tider! (Ferie..... ;) )

Ha det godt til så lenge...jeg er snart tilbake!

8 kommentarer:

  1. Hei. Du verden for en koselig blogg du har, og himmel og hav for et drivhus.
    Her var det mye flott å se. Jeg legger meg til som følger på instagram, og håper du også vil følge meg "vivishagerom"
    Ønsker deg en fin helg. Vivi

    SvarSlett
  2. Hei! Dette var hyggelig Vivi! Tusen takk! Jeg har lenge fulgt bloggen din, skjønner du..og føler nesten at jeg kjenner deg litegrann! ;-) Vi er passe hagegale begge to, såpass har jeg skjønt, he he!
    Nå følger jeg deg også på instagram! Hjertelig velkommen skal du være!
    En riktig god helg ønskes deg og, Vivi.

    SvarSlett
  3. Virkelig en oase du har!
    Elsker detaljene...fine stilleben og et hav av sommerkos:)
    Kos deg og nyt...tiden er nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk er jo ordene når man blir glad for positiv tilbakemelding...og det er jeg jo! Og ja..jeg er god på å leve i øyeblikket...takker..ha det godt selv du ;)

      Slett
  4. Hei! Inspirerende og vakkert. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia! Flere som legger igjen et spor her..takk, jeg blir jo så glad og oppmuntret av det..for jeg tror at alle har nok med sitt ! Glad for at jeg kan inspirere deg!
      Har nettopp sett på dine nyeste, flotte bilder fra hagen..tror jeg vil vil flytte ut min klokkeranke fra drivhuset..ser du får din til å klatre flott på en pergolastolpe!

      Slett
  5. Hei. Så fint du har det i drivhuset. Mitt er bare kaos med alt for mange tomat, agurk, paprika, chili og urteplanter. Blomster og sitteplass hadde vært noe tenker jeg. Fortsatt finfin hagehelg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Jo,takk..det er mest til kos der nede nå..skjønner du har et skikkelig matnyttig 'kaos' i ditt ! Det er ikke feil det, å få til alt det du gjør! Fantastisk pesto-oppskrift og mye annet du skriver om hos deg !

      Slett