fredag 4. juli 2014

Hagen full av revebjeller! Jeg kunne jo prøvd å slippe ut mine alvedukker i hagen nå..kanskje de ville ha nytte av dem?



Det var i 1785 at den britiske legen William Witherling brukte navnet foxglove om denne planten. Siden mener engelske forskere at navnet kan bety 'folks' gleow', dvs.: alvenes musikkinstrument !
Så kanskje de hundrevis av hvite, rosa og lilla klokkene kunne fått et annet bruksområde enn å bli bombandert av grådige humlekropper?


Revebjellen ønsker velkommen
i tunet.

Selvsagt unner jeg humlene alt godt de kan få. Her skulle være nok til alle i år. Hele hagen er full av dem ! I fjor var det ikke en eneste. Vel, jeg visste det var store ting på gang.. De velkjente, lubne bladrosettene fikk stå i fred der de poppet opp på alle mulige steder men noen ble flyttet litt på da.

Står bladrosetten for lenge å vokser seg til, oppdaget jeg at den er vrien å spa opp. Den har ei rot som går dypt ned i bakken da. Brytes den av, lykkes jeg dårlig med å få den til å klare seg.


Digitalis purpurea
Revebjelle


Jeg har lest meg litt opp på revebjelle, funnet stoff om den både på nett og i flere av mine bøker. Det har vert et morsomt og lærerikt studie ! I boken Norges planter, bind 3 står det at revebjelle først og fremst er Vestlandets plante. Den blir så vakkert og fint beskrevet der, feks. at den er en av våre prektigste vekster.

Stengelen kan nå en høyde på 2,5-3m
..denne er godt på vei!


Vestlandsmaleren Nicolai Astrup hadde den som et yndet motiv. I hagen kan det være en del skyggeområder og revebjella får lett en staselig høyde. Fargene varierer sterk her i år, fra skikkelig lilla, lysere lilla, rosa og helt hvite.


Fargerikt felleskap.
Cosmos, akeleier, poppelrose, ringblomst,matrem
kjempeverbena, erteblomst

Da jeg plantet ut alle de sjøllaga (selvsådde) plantene mine i mai, lot jeg alle små revebjelleplanter få stå der de selv hadde bestemt at de skulle stå..resultatet til slutt ble ganske så tettpakka, det kan jeg love!




Mange søte fregner på denne hvite, ikke sant? Pollenbærerne og griffelen ligger nokså klemt opp under taket i bjella. Når humla har hentet ut nektaren innerst inne, rygger den ut igjen og har fått på seg masse pollenstøv. Rene pollineringsmesteren, denne humla!




En gang må jeg male et bilde, inspiret av denne hvite revebjella! Fin? I min bok Ville planter i Norge står det at hvite er sjeldne. Vel, her er de ikke sjeldne, iallefall. Har hatt noen få hvite for noen år siden, frø har blitt tatt vare på og strødd ut her og der. Nå ser jeg vel resultatet av denne sjødesløse såing?!




Som legeplante hører den til de mest berømte fordi den inneholder noe hjertestimulerende som har et så fint navn som glykosider. Svært velkjent i folkemedisinen også. Som lita jente ble jeg, som mange andre barn, nesten vettaskremt for å nerme meg planten..mor sa den var veldig giftig..noe den da også er..så jeg kan ikke huske jeg lekte noe særlig med den..pynte fingertuppene og sånn.




Jeg syns revebjeller passer utmerket inn i vår villhage, hvor alt som minner meg om min lykkelige bardoms dal ønskes velkommen. Om det vil gjenta seg neste år er jeg litt usikker på.. det er jo en toårig plante.



Utenfor den gamle lekehytta står også en 'majestet'..husker den nesten ble luka vekk i vår..




På tomtens sør-østlige hjørne får den gamle skogskjegg-busken godt selskap av revebjeller! En stund var det ikke lett å komme seg ned til varmkompostbingen med påfyll av alskens avfall. Men å skjære ned noe av all prakten, kom ikke på tale. Da ble det å gå en omvei rundt, heller.

Sa jeg omvei? Vel..måtte nesten krype meg fram under den bugnende klatrerosen 'lykkefund..



En ting er sikkert: det blir mange frø å høste etterhvert..hvis jeg vil! Og det vil jeg nok.


14 kommentarer:

  1. Så mange fine eksemplarer du har!

    SvarSlett
  2. Revebjeller er kjempefine, men litt ville i hagen. Jeg har kjempemange her, og må nok ta bort frøstandene på noen av de. Jeg har også mange hvite og visste ikke at de var sjeldne! Det ser ikke sånn ut her som de er det ;-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er det..tror det går greit å begrense den både ved luking om våren og fjerning av frø. Og nei..hvite ser ikke ut til å være særlig sjeldne ! Heldigvis!

      Slett
  3. Så flott det er hos deg nå! Du er god!

    SvarSlett
  4. Så morsomt og informativt innlegg om revebjellene! De er jo så staselige og flotte der de kneiser mot himmelen! Den hvite var aldeles bedårende med de burgunde prikkene......sukk!
    De er flinke til å selvså, så de kommer nok opp neste år også, men ofte går de tilbake til det opprinnelige, nemlig rosa, som i naturen!
    Jeg må nok skaffe meg noen frø jeg også :)
    Ønsker deg ei ny fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for koselig svar ! Jeg kan jo samle frø til deg !?
      Ha en herlig sommertid!

      Slett
  5. Utrolig vakkert :) Revebjeller er så fint, i år er det bare 4 her, i fjor var det mange. Neste år?
    Hmmm, det er vel dette som gjør haging så spennende.

    SvarSlett
  6. Takk! Ja så absolutt, haging kan være et lotteri med så mangt..;). Spennende er det så absolutt! Og hvilken glede når man lykkes med det man kaster seg uti !

    SvarSlett
  7. Hei igjen - og takk for hyggelig kommentarer hos meg. Jeg er enig med deg i at lime og lilla er nydelig :) Vi har ikke mordersnegler hos oss (heldigvis og takk-og-pris!) så jeg vet ikke om de er glade i prydtobakk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar.. uansett kommer prydtobakk-såing under kolonnen for 'prøve noe nytt i 20015' :-)

      Slett
  8. Så flott du har det i hagen din Eli. Nydelige bilder. Blir i godt humør av å være på bloggen din. ha en fin dag. Klem fra Anne Sissel

    SvarSlett
  9. Ååå...nå ble jeg glad! :-) Så utrolig hyggelig at du titter innom min hagegale verden her! Delt glede er dobbel glede. Takk for varmende ord og fortsatt fin dag til deg! Og tusen takk for det fantastiske hageselskapet du laget istand! Du er den perfekte vertinne :-) klem fra Eli.

    SvarSlett