søndag 16. mars 2014

Ikke heelt klar for utendørs hageliv enda...men det er nok like før nå.



Vårens forkultivering av sommerblomster er iallefall godt igang. Dette innlegget skal handle om arbeidet med disse. Det aller første  jeg startet med var blodbeger. De har imidlertid stått i flere uker bittesmå i pottene uten å vokse! Det er første gang jeg sår disse, og lurer jo på om det er liv laga for dem?
Nestemann ut var kjempeverbena, og etter en drøy uke i kjøleskap, noen døgn ute og så videre i vinduskarmen, våknet mange frø til liv! Siden det er første gang jeg lykkes å få dem til å spire, er jeg godt fornøyd så langt. Nå er de priklet og kommet i større potter. De spirer svært ujevnt, så jeg har håp om å drive fram enda noen.
Kjempeverbenaene nede i hagen røper enda ikke om de har klart den telefrie vinteren..jeg kan bare håpe...( et eksperiment her i sone 1)


Noen år siden jeg sådde klokkeranker, og for å sikre meg en viss grad av vellykkethet, fant selvsagt alle frøene i posen veien ned i moldens mulm og mørke. Selvsagt. det er jo typisk meg og det: alt eller ingenting liksom. Små, tuslete rester av noe blir fort svinn..bedre å bruke opp alt mens det er ferskest mulig...eller ikke? (Sikkert mange delte meninger om dette..kan jo spare noen frø til seinere bruk..osv.)
Frøene spirte ujevnt også her, så bildet viser de som er pottet om i gjødsla jord.


Etter noen strenge vintre med tele i jorden og ekstremvær i mangfold, i tillegg til all denne (unødvendige) vekk-reist-heten som kalles ferie til varmere breddegrader, kan jeg endelig se for meg en sommer med trofast nærhet til min elskede hage og by.
Det vil si at jeg atter kan finne fram alle mine innsamlede frøsamlinger fra bokser og esker i kjelleren. Poppelrose (månedslavatera), pyntekorg, blomkarse og ringblomst. Nei..slett ikke mer enn det.
Mitt motto "Alt eller ingenting" kan jo ikke gjelde for innhøstede frø fra egen hage..her snakker vi om plassmangel altså..måtte jo hatt en enorm hage for å kunne så alle de frøene jeg høster...

Denne våren starter som den skal etter mitt syn: såing av en drøss med frø. Disse elskede små vidunderpakkene, så ubegripelig fyllt med de mest intrikate oppskrifter på overlevelses-teknikk, og i våre menneskers øyne: estetisk skjønnhet.
Alle dere kjempeflinke hagebloggere som også dyrker for 'mat-auk', er foreløbig bare en inspirasjonskilde for meg rent teoretisk. Jeg leser og følger med dere, og drømmer om pallekarmer og fargerike middags-retter. Hagebladene og hagebloggene renner jo nesten over av nyttig stoff om dette. Vi er jo bare to i husholdningen i vårt hus, og trivelitravel-bloggen vil nok uansett fylles opp av mer blomster enn matnyttige innslag denne sesongen.


En pose frø av løvemunn og en pose frø med solhatt er også første gang i år. Ser ut som jeg kan få noen planter av dem. Potten til høyre viser nok en nykomling under vekstlyset : Hagevippe. Også disse frøene er fra












Legg til bildetekst

5 kommentarer:

  1. Her er sommerens blomstring godt forberedt :-)

    SvarSlett
  2. Dette ser da riktig lovende ut :)

    SvarSlett
  3. Jo takk, men jeg må ile til å beklage at mye av teksten i dette innlegget ikke har kommet med.
    Det får heller våge seg..jeg velger heller å omtale frøsådden ved seinere innlegg.
    Håper bare at det ikke gjentar seg!
    Vennlig hilsen Eli.

    SvarSlett
  4. For klokkeranken sin del er det ikke så mye vits i å spare på frøene, for de skal være ferskest mulig. Får man for mange er det jo en fin gave å gi bort:-)

    SvarSlett
  5. Ja absolutt..ganske så enig ;-)

    SvarSlett