torsdag 27. mars 2014

Under det magiske lys skjer det mye..det er på høy tid å dele noen av de undere som skjer med hjelp av lysstoffrørene i kjelleren.


Den ekte solen skinner fra tindrende blå himmel, mange er vi som nyter det fantastiske vårværet vi har nå og selv er jeg en av dem. Men likevel er jeg så trivelig travel opptatt av såing, av både sommer-blomster og flerårige blomster inne i huset, at nå gjelder det å ha tunga rett i munnen hvis det ikke skal gå helt i surr!

Det er dager fulle av drømmer og planer for sommerhagen og også for bloggen min. Bloggen trenger en ansiktsløftning, for å si det sånn. Jeg er jo en kløne med data og tør ikke selv å redigere profilen min / introduksjonen / malen på bloggen. Der er jeg..så livredd for å gjøre feil..

Et par korrigeringer kan jeg jo nevne her og nå da:
Bloggen er jo ikke heelt ny lenger..den har jeg drevet i nesten et halvt år. Kjekt! ;-)
Og så er jeg jo (snart) tilbake for fullt i jobben etter å ha vert sykemeldt siden september i fjor.(enda mer kjekt!)


Bakerst: Busknellik. I midten: Hagevippe.
Fremst: Hagehestemynte.

Så: Velkommen til å titte i kjelleren hvor jeg har vekstlys i to rom og vinduskarmer som er proppfulle av spirende planter nå. I år sår jeg fra både nye og veldig gamle frø. Det blir spennende å se hva jeg får til!

Busknellik, fyllte i fargemix(lilla-nyanser mot hvitt) ble sådd 16.03 og spirer godt.
Sår disse for første gang.

Hagevippe, også disse nye frø er sådd 21.02, spirer helt enormt. Disse har jeg ingen erfaring med, bare tenkte jeg skulle prøve dem. Ca 50 cm høye, rikt forgreinet og masser av varmt lakserøde sommerblomster.

Hagehestemynte, Monarda didyma L., er også en uprøvd sort, tydeligvis flerårig. Flere skryter av denne. Sådd 22.02 og spirer under 70% og det går svært langsomt med veksten. Dette er en fargerik krydderurt, ca 80 cm høy..sikkert verd å vente på.

Praktmalva, Malope trifida.
Gamle frø fra 2007
Rosa og hvite.
 En av flere overraskelser er disse 7 år gamle frøene av silkebløte, stokkrose-lignende sommerblomst-frø som spretter opp av pottene! Gleder meg til å nyte praktmalva i hagen i sommer.


Ormevindel, Ipomoea alba 'Moonflower'
Av 15 frø fikk jeg 9 planter av denne storblomstrede varianten av vindel. Planten kan bli 2,5m høy og får store hvite sommerblomster. Mitt 1. forsøk med denne. Sådd 5.03 av nye frø.
Har noen prøvd denne? Tips?

Kjempeverbena.
Verbena bonariensis

Litt stolt er jeg av å ha kommet så langt med en pose frø av denne høyt elskede planten: Kjempeverbena. Det har vert 1,5 uke i kjøleskap, noen døgn ute samt driving i stuevindu før frøene våknet til liv. Sådd 9.02 av nye frø. I tillegg til disse 6 plantene er det noen til, men frøene spirer som kjent svært ugjevnt, så noen står på 'barneværelset' enda.
Min. 40% spireevne står det på posen, så leverandøren holder hva han lover her. Bra!

Lilla blomster på over meter'n høye stilker..gleder meg!


Klokkeranke.
Cobea scandens.
 Klokkeranke har jeg god kjennskap til fra før og er en plante som gleder med sin vekstkraft og sin frodighet til utpå høsten hos meg. Både ute i sørveggen og inne i drivhuset har den likt seg.
Sådd 11.02, spirte ganske ugjevnt men får mange planter til slutt, ser jeg.
Her viser jeg de som har kommet lengst. Bladverket er så vakkert i seg selv, men veldig koselig med alle klokkeblomstene som etterhert vil komme..først lysegrønne, så blå-lilla.


Blomsterert.
Duftende, mange farger, ca 1-1,5m høye velkjente sommerblomster i hagen dette! Og min mann's favoritt. Kjøpte en stor pose frø og har sått dem alle! De har spirt svært godt i sine dype potter med gjødslet jord i bunnen..de vokser så det knaker..


Månedslavatera.
 Månedslavatera har jeg vel egentlig kallt for pop-roser, siden naboen som først gav meg frøene kallte den for det. Seinere såg jeg at den het hagepoppelrose og brukte det navnet en stund.
Men pop-rose er jo et kort og kjekt navn på denne svært populære sommerblomsten i vår hage.
Har noen andre hørt dette navnet?

Månedslavatera.
Lavatera trimestris L.
Det er både nye og gamle frø jeg har sådd av disse riktblomstrende rosa blomstene nå i vår. Jeg har mengder av selvhøstede frø og de spirer svært godt. En stor jobb har jeg hatt med å prikle dem, men det går jo så greit når jeg venter til det rette øyeblikket, når den lille planten er lett å håndtere.
De pleier å bli ca 60 cm høye tror jeg.. er vel 2-3 år siden jeg hadde dem sist.

De nye frøene er 'Silver Cup', egentlig for direktesåing i midten av april, men jeg har en forkjærlighet for å så inne først.. prøver iallefall, får se hvordan det går.


Løvemunn. Anthirrinum majus.
Solsikke. 'Moonwalker'.
Jordbærtomat. Physalis grisea.
 Nykomling er løvemunn. En hel frøpose i en potte..middels god spiring. Sådd 21.02. Klar for prikling nå tenker jeg.

Det får være alt for denne gang..nå vil jeg ut i sola! Jeg vil få sol i ansiktet..så får alle mine 'små barn' klare seg med det magiske lyset i kjelleren, så lenge!
Jeg har ikke fått vise alt som er på gang der nede, så jeg har litt til gode å dele..


Går fint å dyrke i ruller av avispapir..
blomsterertene har det fint her de!


Beklager litt dårlige bilder...
lyset i kjelleren er ikke av det beste..

5 kommentarer:

  1. Du verden så mye :) Planterom er helt genialt inntil kong vinter drar sin vei. Kos deg med sol ute og lysrør inne.

    SvarSlett
  2. Har du vinter enda...(ikke ironisk ment). Ja, utrolig mye glede og forventning i å tjuvstartet inne!!!

    SvarSlett
  3. Hei! Utrolig frodig produksjon du har. Tenk hva sommeren vil gjøre med alle disse plantene. Er du sikker på at det er kjempeverbena? Bladene ser annerledes ut. God kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Så takknemlig jeg er for din kommentar for jeg vet du har erfaring med verbenaen og mye annet. Jeg er som du forundret over frøbladene til de jeg mener er kjempeverbena ! Karakterbladene viser , såvidt det er, litt mer taggete kanter og smalere form, men likevel er spireplantene ulike de jeg kan se på bilder andre steder !
    Jeg må visst bare melde pass og venter i spenning på hva det vokser opp til !
    Jeg sådde bare verbena og blodbeger i februar..hm.
    God helg til deg. :-)

    SvarSlett
  5. ja du kan jammen meg vera stolt. Du verda som mykje kjekk sommarglede fu hr framfor deg med alle dei vakre plantane på veg!

    Klem!

    SvarSlett