lørdag 5. april 2014

Hva har Vespa og Verbena tilfelles?


Nå forstår du ingenting og jeg iler til med en forklaring. Selfølgelig. Det er snart søndag..faktisk bare tre kvarter til. Jeg elsker Verbena.( Noen skriver plantenavn med stor bokstav, noen med liten.. samma det..seint på en lørdag..) Jeg elsker Vespa. Eller vespa. Samma det vel. ;-) Vespa er den aldeles nydelige lakk-røde motoriserte to-hjulingen til min sønn. Min elskede sønn. Når han (27 år) elsker vespa bør vel jeg elske vespa? Når sykkelen  frakter ham til årets første vespa- treff på Livarden og min sønn er den fulle og hele årsak til at jeg er registrert på Norske Hageblogger. no...
Hallo! Da kan jeg vel..elske Vespa? Vel..okei..det er min sønn det hele dreier seg om muligens. Fordi jeg kan takke ham for at jeg fikk komme inn på  hagebloggene, Han er så mye (mye!) mer enn det..så klart.
På en kjapp visitt i tunet vårt rakk jeg å ta et bilde av ham før han suste avgårde på sin søndagsutflukt med vespa-venner. ( Vespa er italiensk og betyr veps.)

Noe jeg har litt mer greie på er verbena. Min sønn derimot..han vet ikke hva verbena er.  Vi har hver våre områder. Når barna er flyttet ut legger jeg min elsk på de deiligste planter. Kjempeverbena er verd å vente på..jeg mener.det tar sin tid fra såing tidlig vår til blomstring utpå sommeren.

Nårt man søker på dette plantenavnet kommer MOSEPLASSEN opp..her finner en jo alt det viktigste for å komme igang med denne vidunderlige, høyreiste sommerblomsten på lange, forgrenede stilker med lilla klaser av små blomster. Jeg har sett planten i engelske hager og jammen er den populær i blogg-verden nå for tiden.

Verbena bonariensis snakker jeg om..den det øverste bildet viser..som jeg håper og tror jeg har fått 8 planter av fra en frøpose kjøpt i februar. De taggete karakterbladene er kommet godt fram oppå de første frøbladene som er helt oval-runde. Jeg sier håper og tror..fordi det er første gang jeg prøver å så denne planten.
Planten er høyreist, står for en trøkk (stive stilker), lang blomstringstid og er bare helt nydelig.
Jaja..kan like både vespa og verbena jeg. Tror jeg elsker begge deler ..faktisk.
Så rart med det.. ;-)

7 kommentarer:

  1. Flott vespa sønnen din har! Jeg har sådd Verbena bonariensis i to år, og jeg må innrømme at jeg synes ikke at dine frøplanter ligner på mine ;-)
    Kan det være noe annet du har sådd?
    Når det gjelder latinske navn, så skal alltid første del av navnet skrives med stor bokstav. Når det blir skrevet med liten bokstav så er det sikkert hastverk som gjør det ;-)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Hm! Det er jo akkurat det da..som gjør meg litt usikker! Bladene skal jo være mye mer avlange, jeg ser det jo selv. Du må jo vite det som har sett ungplantene hos deg selv i to år.
      Og nei, jeg har ikke sådd fra noen andre frø i februar (untatt blodbeger)..det er jo det som er så rart. Pussig. Jeg får bare vente å se. Takk uansett for ditt svar ;-)

      Ha en fin ny vår-uke!

      Slett
  2. Herlig rød sykkel!!
    Verbena har jeg merkelig nok ikke i hagen min, men det skal jeg få ordnet i år:)
    Det er en flott plante.

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! (..på vegne av min sønn). Lykke til med verbena-kjøp! :-)Så kjekt at du titter innom til meg her..i disse travle vårdager,takk for det.

      Ha en fin ny vår-uke!

      Slett
  3. Hei Eli:)
    Så herlig innlegg:)
    Så rart...jeg tenkte på deg av en eller annen grunn her for etpar dager siden..nå må jeg inn og se hva Eli gjør,lenge siden sist...Verbena ja...kjempeverbena, hageverbena, hengeverbena..jeg kan vel bare si at jeg er en stooor tilhenger av alle sammen,spesielt kjempeverbena.
    Kos deg med Verbena og Vespa..ikke dårlig den heller:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie! :)
      Ja den Vesba'en...fin den. Kom plutselig på at den minner meg om de lakk-røde liljebillene! He he..må jo være hagenerd for å komme på noe sånt!
      Koste meg nettopp med ditt siste innlegg..så fint du har pyntet i drivhuset ditt i dag!

      En fin ny vår-uke til deg!

      Slett
  4. Du skriv så koseleg om det som er vakkert og kjært for deg :)

    Ha ei flott vårveke :)

    SvarSlett