onsdag 9. april 2014

I mitt drivhus akkurat nå.


Blant spirer og potter, under det kraftige vekstlyset og med deilig varme fra vifteovnen trives jeg.
Regnfull aprildag er en glassvegg unna. Når regnet letter litt, hører jeg tyrkerduen i et tre like ved og syns det er en fin lyd. Jeg har sett sommerfugler i dag og en og annen humle faktisk.
Blomsterertene strekker seg i pottene nå. Istedenfor å binde dem opp, fant jeg på å etterligne naturen ved å sette kvister i pottene og la småplantene slynge seg trygt og godt oppimellom dem.
De laveste får bare vente litt til på hjelp.

Gullball spirer til høyre i en av brødformene jeg kjøpte på Fretex. De er utmerket til innespiring i karmene og seinere lette å plassere i drivhuset. Fretex har i det hele tatt mye kjekt som kan brukes til 'haging'.


Mange år gamle frø av ringblomst har overveldet meg med sin spire-evne. Her viser jeg bare en del.
Oransje og gult har ikke vert på ønskelista siste år, men denne sesongen vil jeg ikke fornekte meg noen farger! Jeg vil heller prøve å gruppere fargene i temaer, så får jeg se hvordan jeg klarer det.



De største plantene av blomstererter og klokkeranke er lempet ned fra bord og henvist til en krakk ved døren..plassmangelen er voksende!



Dette er bare helt sprøtt! Bildet viser bare en del av det som har kommet ut av en, ja EN, pose frø av sommerblomsten hagevippe! Å prikle disse en og en, har vist seg å være utrolig tolmodighets-krevende. Jeg etterlyser fremdeles noen råd og tips fra andre med erfaring fra denne blomsten: kan jeg plante dem i 'dotter'..eller bør det være en og en? Vel..jeg er nok litt klokere seinere i sesongen.



Jeg syns friland-såing er litt vanskelig. Dette er et av flere eksempler på at jeg prøver å unngå det. Her er gamle nellikfrø som er drevet inne under vekstlys og nå kommet i drivhuset. Jeg aner ikke om jeg får det til, veksten er skranglete og røttene som sytråd..prikling er iallefall umulig!
Skal jeg prøve å sette dem ut snart, mon tro.. i duskregn/mildvær?



Gamle frø, igjen,..av hagepoppelrose, priklet en/to i hver potte.



Det blir mye rosa blomster i år, hvis alle hagepoppelrosene/månedslavateraene får vokse seg ferdige! Priklejobben tok maange timer og resulterte i laange rader med potter, 1 eller 2 i hver.
Det er rett og slett ufattelig at de ca 7 år gml. frøene har spirt så utrolig godt. Det lønner seg virkelig å samle frø!

Ipomoea alba

Her vokser ormevindel av nye frø. Foreløbig er det frøbladene jeg ser, veksten stoppet litt opp etter en natt med frost ute og frostvakten/vifteovnen avslått. Jeg tror de har klart seg.


Til høyre: Physalis grisea

Jordbærtomat er en velsmakende nyhet for dyrking i hobbydrivhus, står det på frøposen. Jeg har prøvd disse før og selv om de gule fruktene ikke rakk å modnes i drivhuset, har jeg likevel min egen gode erfaring med dem: Jeg lot greinene med fruktene komme inn i varmen som snitt i en vase med rent vann. Alle blader ble fjernet litt etter hvert, de gulnet.
Jeg kan godt like den syrlig-søte frukten naturell, men de er jo fine til pai og marmelade. De store mengdene blir det jo ikke av en pose frø, men en god opplevelse vil jeg jo gjerne ha igjen!


Alonsoa warscewiczii

Her er noen av hagevippene priklet møysommelig..For en jobb! Frøene spirte jo nesten 100% og jeg har så mye at de fleste står enda tett i tett i pottene, slik jeg allerede har vist lenger oppe i innlegget.
Blomstringstiden er til september og jeg gleder meg iallefall til å se disse ca halvmeterhøye sommerblomstene.




Enda noen blomstererter..Svært god spiring fra Big Pack-posen med nye frø, men ugjevn spiring, så noen er mindre enn andre. Greit nok det. Alle er kommet i dype potter med god jord nå og vokser godt.



Hagepoppelroser i flere etasjer..å du og du..kan nesten ikke vente med å få plante dem ut!



Godt å sitte nedpå å nyte stemningen , luktene og lydene her i drivhuset mitt. Jeg har spandert på meg en blomstrende pelargonia for å ha en fargeklatt å se på her inne, ellers er jo det meste en jungel av tilvoksende sommerblomster.

Alt går jo så fort nå, og jeg har bestemt meg for å ta hele runden her i drivhuset akkurat nå..så heng med om du klarer!



I gave fikk jeg noen frø fra ullsalvie og sådde dem for en stund siden. Disse blir en ny erfaring. De er nylig priklet og spirer bra. Ca 20 planter håper jeg å drive fram.


Til venstre: Prakt-malva. Sommerstokkrose.
Til høyre: Ricinus. Oljeplante.

Denne våren overgår jeg meg selv. Ja, det blir et rekord-år m.h.t. såing av frø..nye og gamle!
En skikkelig opprydding i frø-lageret mitt gir jo resultater etterhvert nå. Som disse sommerstokkrose-frøene f.eks.. Frøene er fra 2009. De skal direktesåes står det. Aha! Derfor ble de aldri sådd..nå har de spirt i kjelleren, blitt priklet og frister sjebnen litt i drivhuset.
Blomstene blir store, glinsende burgunderrøde og rosa og hvite.

Ricinus blir også en ny erfaring. Gleder meg! Som en av de flotteste ettårige planter man kan dyrke er dette mye å glede seg til. Bladene er store og dekorative..må huske å gi den god plass...


Cosmos bipinnatus
 Pyntekorg står uendelig høyt på favoritt-lista og syns jeg har sådd altfor lite av. Dvs: sådde mye, men av gamle frø som nok var for gamle!! Godt at jeg da kjøpte nye frø!
Den hvite 'Daydream' er sådd, samt Vega Mixture i rosa-nyanser.



Blomstererter klatrer i tørre kvister.

Godt jeg inversterte i et ekstra bord til å ha under vekstlyset. Nå står det nye sinkbordet fra Plantasjen ved siden av det gamle arbeidsbordet. Begge er proppfulle av planter og jeg må gå sideslengs langs den ene siden for å komme meg inn til benken og kaffibordet innerst inne.





Nye frø..ny erfaring..ufattelig langsom vekst på disse små krypa..kan noen fortelle om blodbeger skal vokse veeeldig seint? De er forlengst pottet om i vanlig jord.



I år blir det fargerikt i hagen! Nå slår jeg til (igjen) med solsikker, høye og lave. Her noen av typen lav: 'Sungold' som er som de runde duskene man hadde i strikkeluene da jeg var jentunge.
Nye frø og god spiring. Alle er pottet om nå i god jord. Denne sorten blir bare 60cm. høy.



Ja den som bare visste. Planten her har fått stor oppmerksomhet i tidl. innlegg, fordi jeg faktisk lurer på hva det er. Vet du? På frøposen står det kjempeverbena, men er det det? (Nye frø, sådd 9.febr.)



Det nermer seg slutten på drivhus-runden. To små avleggere av akeleiefrøstjerne er tatt vel vare på her. Fant dem nær de store morplantene i hagen i går. Plantene overvintrer godt, og er blitt store favoritter. De kan kanskje sammenlignes litt med kjempeverbena siden de har dette høye, grasiøse og svevende over seg. Akeleifrøstjerne er også lilla/fiolette. Gleder meg til å ha dem flere steder i hagen.




Mange kliviaer har overvintret inne og har nå fått komme i drivhuset. Den ene takker meg med å komme i blomst! Det er helst bladene jeg syns er så flotte og gir et så frodig inntrykk.




En priklejobb å gjøre her ja...he he.. skal ikke bli arbeidsledig med det første. Hagevipper og praktmalva.




Noen overvintrede pelargoniaer hører med..også de våkner litt om litt nå.
Da er runden i drivhuset i dag, ved sin ende. Helt til slutt må jeg jo nevne at også gamle blomkarsefrø, som ligger til bløtings på siste bilde, er kommet i jord. Det er påfunn sålangt.
Joda. Alle sammen. Alt eller ingenting. Mye er mest. He he.
Jeg har sådd noen sorter til..noe står i kjelleren enda, noen har jeg glemt å ta bilde av.
Det kommer siden.

Nå skinner sola igjen!




9 kommentarer:

  1. Her spirer det og gror��

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt observert, kjære datter. Har du plass til noen sommerblomster på den nye innglaserte balkongen du skal få? ;-))

      Slett
  2. Ojojoj! Skal si du har sådd masse :) Jeg misunner deg drivhuset, for ingenting er koseligere enn å være i et varmt og lett fuktig drivhus og kose seg med frøplanter og prikling! Jeg hadde drivhus, men det gikk med i en storm, og jeg har ikke fått meg nytt ennå! Ønsker deg en fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gikk med i en storm sier du! Kjære vene! For et skrekk-scenario! Det var vel dette ekstrem-været som var skyld i det da..huffameg. Håper du får deg et nytt da,ja det er veldig mye kos med det iallefall. Takk for din hilsen og fin påske til deg og!

      Slett
  3. Skal si du har sådd mye! Jeg er nesten helt sikker på at det ikke er hagevebena som du gar hos deg. Jeg synes dine ligner på en lønn av noe slag... Det er kjempefine spirer, så det blir spennende å se hva det er til slutt. Ja, blodbeger vokser sakte. Jeg sår mine første til nyttår :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk..for dine tanker om dette påskemysteriet mitt. Det er bare å smøre seg med tolmodighet..det vokser og blir vel til noe..
      Blodbeger skal jeg så tidligere neste år..håper å kunne høste fra egne frø.

      Slett
  4. Så utrolig flott, ja jeg koser meg når jeg ser sånne flotte spirer og små planter.
    Lykke til og jeg gleder meg til å se de i blomst.

    Marit.

    SvarSlett
  5. Da er vi iallefall to..he he! Takk for hilsenen og ha en fin påske!

    SvarSlett
  6. Altid plass til ei potte og to hvis du kan avse noe ;) kan bli mye som spirer og gror hvis du får 100 nye poser:-)

    SvarSlett