lørdag 2. november 2013

DILLA PÅ LILLA

1
En gang for mange år siden kallte en liten nevø meg for dille-tante. Den gang ble jeg flau for dette kallenavnet som jo er ubehagelig likt et annet ord: dilletantisk. Gutten selv tenkte nok ikke i de baner, men for meg som likte å få ros for det jeg kreerte var det ikke om å gjøre at dille-tante skulle bli hengende ved meg!

Seinere, mye seinere, som godt voksen dame kan jeg le godt av denne morsomme og ganske treffende karakteristikken av meg selv. Alltid har det vert sånn med meg at jeg får dilla på noe.

Ei dille kan gå fort over og ei dille kan vare i mange år. Jeg elsker å være midt i ei dille! I de siste år har jeg hatt dilla på hage og blomster.Fra før hadde jeg dilla på grafisk formgivning, lappeteknikk, lage flotte album, antikvariske dukker, tegning og maling m.m.




2
 Selv om jeg gir min kjære nevø rett i at jeg er en dille-tante som stadig blir overrasket med noen nye prosjekter i hus og hage, har jeg fordypet meg såpass i hage-og blomsterverdens litteratur og praktiske øvelser at kunnskap og erfaring har 'satt seg'...

Det som begynnte med ei dille her og der, har vokst seg stort. Hipp hurra for alle positive, kreative, fantasifulle diller!

Først får man en ide (..først sår man et frø..).
Så må ideen modnes (..frøet må spire..)
Da jeg f.eks. fikk dilla på drivhus. Da måtte ideen modnes i 5 år før den slo ut i full blomst og drømmen ble til virkelighet.

Akkurat nå har jeg dilla på lilla. Det har jeg egentlig hatt en god stund, men i disse dager selges pyntekål og Calicarpus og da måtte jeg bare dille litt med disse flotte farger, former og kontraster. Det ble til ute-krans, bukett og dekorasjon.

Synd at ikke Calicarpus-busken passer for norske forhold men flott at den dukker opp i blomsterbutikken!



3

4

5


2 kommentarer:

  1. Hei Eli!
    Så koselig at du tittet inn til meg, og enda flottere at du la igjen et "spor", slik at jeg fant frem hit:)
    Så vakre dekorasjoner du lager!
    Den pyntekålen kan virkelig brukes til masse flott,og jeg er også glad i den lilla fargen.
    Dette var superfint!
    Og den flotte dukken, har du laget den selv?
    Spennende!


    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  2. Hei igjen!
    Dette var hyggelig på en søndag formiddag! Kjekt med en dreven blogger på besøk! Apropo spor...kan tro jeg strever med å få respons fra Moseplassen på å komme på Hagebloggerlista! Når det er i orden kan alle lett finne meg som ønsker det!

    Inntil da får jeg legge mange spor etter meg!
    Takk for ros! Siden jeg beundrer bloggene dine og ser du er dyktig, er det desto mer stas med god-ord fra deg.

    Ja, jeg har laget dukken selv..en av mange mange...dukkemaking er en hobby jeg har. I en post fra forrige mnd viser jeg alve-serien, ta gjerne en titt!
    Jeg har lagt meg til som følger hos deg..gleder meg til flere spennende innlegg fra deg!

    Ha en fin dag du og!

    SvarSlett