mandag 27. januar 2014

Blomsterdekoratørinne tør å blomstre inne..


Dette innlegget skal handle om en forvandlingsprosess.
Jeg var så heldig å få en god bedring-bukett fra jobben her forleden.
Det var en rosa gavebukett fra Mester Grønn.

Mange forskjellige rosa blomster med mye holdbart grønt..den var et syn! Det varmer å få en slik vakker bukett og den såg flott ut i vasen. Men som mange vet, så vil ranunkler gjerne strekke seg noe i været etter noen dager og roser trenger plass til å breie seg ut. Jeg besluttet å åpne hele buketten og få enda større glede av hver enkelt blomst og blad.

Jeg har alltid stående en del flasker og vaser i klart glass
og disse fyllte jeg med litt kaldt vann.


Her er blomster og grønt sortert og hver enkelt blomst er satt i en glassvase .
Porselenskopper er også tatt i bruk.

Tre forskjellige sorter med grønt hørte med i buketten,
dette ble renset og satt til side.


Uendelig mange måter å bruke blomstene på, her viser jeg bare hvor mye de kan gjøre av seg ved å plassere blomstervasene foran et speil. Til konfirmasjon, dåp osv. er det vakkert å plassere vasene med forskjellig høyde på blomstene.
En kommende brud jeg vet om ville bare ha ranunkler og kirsebærgrener/ferskengrener
liggende mellom vasene.

Blomstene som harmonerer så fint her er:
Roser, germini, nellik og ranunkler.


Neste gang du ser en ferdigbukett i din blomsterbutikk, tenk da på at du kan åpne den opp og bruke blomstene på en ny måte! Kopper, kanner, mugger, flasker, glass, fat, krukker og krus...
det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan
putte blomster i.

Selv pleier jeg å ha buketten som den er noen dager og løser den opp når den trenger å fikses på litt.
Kanskje trengs det ikke i det hele tatt! Dette er bare et tips!

Husk rent vann, skarpe snitt med god kniv og litt
holdbarhetsmiddel
i vannet.





Så kommer turen til det grønne som jeg satte til side fra buketten.
På bildet viser ikke de store salal-bladene, men jeg kommer til dem siden. De småbladede kvistene øverst var det mye av, de er særdeles holdbare akkurat som kvistene med blå-grønn euchalyptus til høyre her.

Så har jeg 'jukset' litt..
jeg hadde en bunt med gåsunger som fremdeles hadde myke greiner av å stå i vann,
disse vil jeg bruke, nettopp fordi de er bøyelige.

Jeg skal lage en bord-dekorasjon med vårlig preg og tar utgangspunkt i en ferdigkjøpt krans og vil binde alt rundt den.
(halmkrans med mose rundt er jo et bra alternativ.)



Deilig å finne raske løsninger avogtil! Min hullete krans her, bare stikker jeg kvistene inn i foreløbig og passer på at alt det grønne alltid stikkes inn samme vei : fra innside og utover og fra venstre mot høyre.
Dette går klarere fram på neste bilder.

På en mosedekket halmkrans er det mer naturlig å begynne viklingen med ståltråd med en gang.


Euchalyptusgreinene stikkes i på samme måte, også de følger kransens form i et spiralmønster.
Andre kan ha andre teknikker, men dette er min måte.

Så endelig en runde med ståltråden for å feste det hele og litt frisering med saksa.


Hvor ble det av gavebuketten? Jeg må ærlig si det er en fryd å forvandle en bukett til to helt nye
arrangementer!

Nå har jeg ståltråden viklet på og jeg smetter kvistene med gåsunger under den, igjen fra innsiden på krans og i bue utover.
Tuppen festes med en ståltrådbit til kransens ytterside.


Så til sist er det de meget holdbare salal-bladene sin tur! De er klippet opp,blad for blad men med så lang stilk på som mulig. De stikkes også inn i kransen etter samme mønster.
Jeg valgte å sette kransen på et sink-stettefat.

Krans var ikke målet denne gang, så jeg såg meg rundt etter noe å putte oppi hullet.
En primula fra en venninne og en mini-alpefiol passet fint og gav den rette vårstemningen!

Så var jeg ferdig...eller?


Hm..var dette fint..eller...


...snu litt på kulen kanskje...


Sånn!

En blomstrende dag denne mandagen altså...selv om det blåser kraftig ute med en iskald vind.
Ikke har vi noen vakker hvit snø i hagen heller, og det står bedrøvelig til med julerosene der ute.
Nå har jeg en bordekorasjon på bordet og et blomsterhav inntil pyntespeilet..
..snakk om innendørs blomsterglede!!!

Takk for at du besøkte meg her
og velkommen igjen.




19 kommentarer:

  1. Stilige blomster og krans! Pleier ofte å løsne på buketten jeg også, men har aldri laga krans av den. Det er jo ofte sånn at noen blomster lever lenger enn andre. Jeg driver fortsatt å klipper stilkene, og det er jo ikke bra. Får se om det snart kommer en skarp kniv i hus... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker. Det går jo mot påske-pynte-tider og da er jo kranseformen aktuell som liggende..pleier å lage fuglerede-lignende dekorasjoner da..åå..jeg gleder meg til å ta fatt på det! Og du..invester snarest i en sånn tapetkniv du vet..billige de! ;-)
      Takk for kommentar!

      Slett
  2. Flott og kreativt! På denne måten får du jo dobbel glede av buketten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig av deg! Men jeg vet at jeg er litt priviligert som har bedre tid enn andre som må på jobb hver dag..(sykemeldt enda med hælspore).
      Det handler som vi alle vet, om tid og overskudd.
      Takk for god-ord!

      Slett
  3. Hei! Dette var det kjempeflott å se. Liker så godt å se enkle arrangementer fungerer så innmari fint. God kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Flere godord..og det varmer i den kalde kveld..omkapp med den livlige varmen fra bjørkekubbene i peisovnen!

    SvarSlett
  5. Ååå...Eli...dette var bare så innspirerende!..og flinke deg som fikk så mye fint utav en bukett:) Dette kan du!
    Lekkert med slike små vaser tett i tett.
    Takk for inspirasjon:))

    SvarSlett
  6. Blogglandia er da en forunderlig oppfinnelse..her sitter jeg å faller heelt i staver over andres nye blogg-innlegg..og så: pops! Der titter du inn til meg ..og da må det takkes vet du,for det varmer med så pene ord i en svart,snøfri vinterkveld. (..og du inspirerer ikke så lite selv!)

    SvarSlett
  7. Takk for gode tips Eli. Du er kreativ som vanlig.

    SvarSlett
  8. Gledelig at du titter innom..takk Ingrid! ;-)

    SvarSlett
  9. Her var det mye inspirasjon å hente! Du verden, så kreativt. Jeg likte blomstene foran speilet. Spørs om jeg ikke kommer til å herme skruppelløst..
    Og kransen med vårblomster i... så nydelig!
    Du er virkelig flink. Tusen takk for alle tips og vakre illustrasjoner underveis.
    Og forresten.. Lykke til med neste løytnantshjerte ;) Jeg tror egentlig de er kjent for å kunne stå veldig lenge på samme sted, men ingen regel uten unntak ;) Røttene er skjøre og må deles med forsiktighet, men ellers er de forbausende hardføre.
    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
  10. Takk til deg og, nå fikk jeg svar på noe jeg har lurt på ang. løytnantshjerte..vil jo helst ha hardføre stauder. 2.febr...hurra..ha en god første vårdag!

    SvarSlett
  11. Så vakkert du har satt opp alle blomstene! Utrolig hvor effektfullt det er med et speil bak blomstene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  12. Takk for det..i skrivende stund står enda halvparten av blomstene fint..nesten ikke til å tro.(kjølig gjennomsnitt-temperatur i den stuen bidrar vel litt til det..)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  13. Hei Eli! Så fin blogg:) Har du valgt ut sommerens blomsterfrø? Hilsen Tove

    SvarSlett
  14. Hei! Ja, en bunke frøposer er kjøpt inn! Noen velkjente favoritter og noe nytt. Kun blodbeger er sådd til nå, men vil så kjempeverbena i morgen. Gleder meg til å så pyntekorg, rød kattost, sommerstokkrose, månedslavatera, busknellik, blomstererter, sukkererter, klokkeranke og solsikke-sorter. Blir sikkert noen flere etterhvert. Enn du da?
    Så hyggelig at du titter inn på bloggen min! Velkommen igjen.

    SvarSlett
  15. Ah, jeg har ikke begynt enda, men det blir i alle fall pyntekorg, erteblomster, petunia og tagetes. Har også tenkt å plante noe som jeg kaller for Monet, noen fra frøklubben var i Monet's hage og hentet noen frø som jeg har fått. Kjempeverbena høres spennende ut! De er så fine:)

    SvarSlett
  16. Så spennende! Det blir kjekt å komme igang ! En fin tid vi går i møte nå!

    SvarSlett