mandag 10. februar 2014

Siste oppdatering om hagens utvikling fram til i dag. Kapittel 3.

Våren har startet her hos meg med såing av frø inne og julerose som blomstrer i hagen nå. Likevel må jeg se tilbake en siste gang for å fortsette der jeg slapp. Dette er et innlegg som handler om hvordan hagen gjennomgikk de store forvandlingene fra ca 2000 og fram til i dag.
De to tidligere innlegg om hagens historie omhandlet tiden før det.

Å fullføre historien om hvordan min mann og jeg laget drømmehagen vår, ender opp i noen lister sortert etter type arbeid. Altså ikke i den rekkefølge det ble gjort. Vi hadde null erfaring fra tidligere, så dette har vert 'learning by doing'..klønete i starten og flinkere etterhvert. Vi har kommet fra det med helsa i behold begge to, selv om rygger, skuldre,armer og bein har fått seg noen 'trøkker' underveis.
Vi jobbet sammen med til tider vanskelig, ganske tungt og krevende steinarbeid, men dilla på stein bare vokste og vokste! For min del iallefall, som bare fikk nye ideer og drømmer etterhvert som årene gikk.

Samtidig med gravearbeid(utbygging av hagestuen), steinarbeid, drivhusbygging, gjerdebygging og laging av dam og bekk (for å nevne noe) i perioden fra ca år 2000 og fram til i dag, har jeg plantet en rekke trær,busker og stauder og utviklet ferdigheter innen frøsåing og generell 'haging'.
Til en viss grad har jeg klart å smitte mannen med min stadig voksende glød for utforming av hagen. Kanskje er det sånn at jeg har hatt planene og drømmene..han har bidratt med å virkeligjøre dem.

Hagemonsteret..berberishekkene, måtte gravemaskiner dra opp røttene på og ellers kan vi takke en nabo for fagmessig utførelse på det solide tregjerdet som skiller nabogrensen mot nord. Men ellers (med noen små unntak) har mann og kone både planlagt og utført forvandlingen selv.

Når jeg ser tilbake på alt det vi har bygget med stein, plantet og ellers fått til, er det med usigelig glede og stolthet vi går ut i vår hage. Vedlikeholdet er blitt lettere, hagen mer lettstellt og hagelivet er blitt så mye kjekkere. Vi er ikke ute etter det helt perfekte, veien er målet, og fremdeles mangler det ikke på drømmer og planer for hagen.

Og her...endelig...kommer bloggen min inn! Fra skriveblokker og album går hage-eventyret videre inn i blogglandia, for egen nytte og glede men også for å dele med andre likesinnede.

Så fra nå av vil jeg se framover, nyte denne våren 2014 og fryde meg ekstra over en fot som bare blir bedre og bedre å gå på. ( sykemld i 5 mnd. nå) Helsa er viktig for hagefolket!

Så til listene!

LISTER OVER UTFØRT HAGE-ARBEID FRA CA ÅR 2000

LØMURER                        SKIFER-PLATTINGER          GANGSTIER

* Rundt frokostplatting        * Frokostplattingen                 * Skiferheller langs hagestue
   på øst og sørside.                på øst/sør-side.                     * Langs plenlappene (2) og
                                                                                          rabattene.
* Langs sørside opp             * Plattingen foran                   * Sti gjennom hagens woodland-
   mot garasjen.                       hagestuen, vestside.                område og bak drivhuset.
                                                                                        * Grusgang bak lekehytten.
* Høy mur ved hagestue-      * Den store plattingen             * Tråkkheller langs rabatten
   platting mot vest.                  foran drivhuset.                      ved tregjerdet. Sørsiden.

* Skrånende mur ved          
   hagestueplatting                 STEINTRAPPER                  BELEGNINGSTEIN
   ved steintrapp.
                                            * Liten,                                 * Gråmix i bakken fra veien og
* Kraftig mur ved                     fra frokostplatting                  ned til huset på nordsiden, samt
   dammen, mot vest.                 til drivhusplatting.                 delvis langs husets kortside der.

*  Rund mur omkranser          * Stor, på forside av              * Okermix gulv i drivhuset og rundt
    barlindtreet.                          samme lømur.                       det på utsiden.

*  Buet, lav mur langs             * Fra garasje til                    * Rundellen/sitteplassen ved
    rabattene, vest og nord           hagestueplatting.                   rosebuen.
    ved innkjørselen.



KANTING

Pr i dag er brostein og murstein benyttet som skille mellom rabatter og gangstier, dette arbeidet er under stadig forbedring.

DAM OG BEKK

Skifer, løsteiner og stein fra egen hage ble benyttet i arbeidet som startet i 2005.
Damformen er ferdigstøpt og kjøpt på et hagesenter i Sandnes. I år blir det 3.g. at vi må til med ny pumpe og filter, så det har ikke vert bare bare...men vi gir oss ikke.

DRIVHUS

I 2006 bestillte jeg gjennom Grønt Fokus et Janssen Helios Standard drivhus på 11 kvm. med 3 takluker og skyvedør. Sommeren ble benyttet til å jobbe med fundamentet og vi kom fort opp i ca 5 tonn sand over grusen vi først reiet ut der. Terrenget skrånet mer enn øyet kunne se, så det var tidkrevende jobb å rette det ut i vater.
24. og 25.juli la jeg okermix-steinene på plass etter egetkomponert mønster, og gulvet ble akkurat slik jeg ville ha det. Ellers jobbet mannen så svetten silte og har æren for det aller meste tunge arbeid ved drivhus-prosjektet.
I oktober sto drivhuset ferdig med vann og strøm lagt til. Automatisk åpning av takluker, termostat-styrt vifteovn, drivhuslampe i taket men for seint for planter da høsten kom.
(Ordresummen kom på 26 972,00 inkl. lys-armatur.)

TREGJERDET LANGS VEI

Langs tomtens østside der berberisen ble fjernet i 2008, bygget min mann et tregjerde samme år, som fikk samme farge som gjerdet langs sør.

_______________________________________________________________________________

Da har jeg vel sånn noenlunde fått alt litt på plass her, selv om sommeren 2014 hadde fortjent å få litt omtale! Det får bli et annet innlegg!

Da er historikken på plass!






1 kommentar:

  1. Jeg får kommentere min siste setning i dette innlegget for å korrigere årstallet fra 2014 til 2013! Ikke lett å skrive om en sommer som ennå ikke har kommet til oss!
    Eli

    SvarSlett