mandag 10. februar 2014

Småplukk. Min såliste for denne våren.


Disse sortene har jeg sådd til nå:
20 frø av blodbeger, 14 frø av ricin og en pose kjempeverbena.

Følgende sorter er planlagt å så:
Klokkeranke, jordbærtomat, sommersolhatt, hestemynte, kaliforniavalmue, pyntekorg-sorter, rød kattost, månedslavatera, ormevindel, blomsterert, busknellik, lin, solsikker høye og lave sorter, sommerasters, sommerstokkrose, kronkrage,ringblomst, blomkarse, sukkerert.

Det er både sommerblomster og flerårige, nye og gamle frø i denne listen.
Det blir fint å komme i gang for fullt, Jord og potter står klar,
samt to rom med vekstlys.


En mildværsperiode er over oss og da jeg fikk klippet vekk vinterens fæle blader på julerosene, tittet disse blomstene opp på meg! De mørkerøde kunne vert flotte, men siden de blomstrer litt før, tok frostperioden og stormen å 'knuste' dem her hos meg! Veldig synd...men jeg var ikke mye ute i den perioden uansett, så det gjorde ikke så mye!


Disse er kjøpt nylig, la seg ned i kulden og reiste seg opp da mildværet kom. Jeg vet nesten ikke om noen annen plante som pynter så fint opp ved inngangspartiet i januar og februar her.


Mer småplukk denne mandag etter morsdag:
Hva er det med meg å kremmerhus egentlig? Jeg blir bare aldri lei av å lage dem, og her er det jeg kaller vår-kolleksjonen!
I stuene har jeg alltid greiner til å henge opp pynt alt etter sesongen. Kremmerhus i vårfarger syns jeg er fint.


Her har jeg hengt dem litt tilfeldig opp. Det må justeres litt..planlegger noen små fugler og insekter også i 'dropsfarger', som blir fine fram mot påsken. Det selges flotte gaveposer i mange butikker nå, noen i litt ujevt og matt kartong.
Det er to av disse jeg har omskapt her..kun for fargenes skyld.
Hvit hyssing til hank og litt farget ull i samme farge
som kremmerhuset oppi.


For mange år siden gikk jeg på kurser for å lære å lage reproduksjoner av gamle antikvariske dukker.
Strikking er jo blitt like trendy nå, som dukkemaking den gang. Dukkesamlingen min er ikke like godt synlige i hjemmet som de en gang var. Det er jo litt synd, med tanke på alt arbeidet som ligger bak dem.

Jeg tror mange kjenner seg igjen her..om det er arvede ting eller man har laget det selv, så er det synd at det blir stuet inn i skap og skuffer? Jeg prøver å plukke fram ting avogtil og sette det sammen på en ny måte..
Det blir litt som i hagen: plante om og prøve nye
kombinasjoner.

Sånne stunder blir lett trivelige og travle....
kanskje like greit, her på trivelitravel!

og...
ja! jeg blir veeldig glad for alle
kommentarer på bloggen.

Da vet jeg at du er der!

Ha det godt da!

Eli.

*
*

10 kommentarer:

  1. Planer for våren er trivelig å sysle med.
    For meg blir det litt tilfeldig hva som såes. Det avhenger av hvilke sorter jeg kommer over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner meg litt igjen der..trenger jo ikke være så veldig planlagt for at det blir frodig og fint i hagen.

      Slett
  2. Så flotte kremmerhus du lager! Jeg har også sådd blodbeger og det i to runder. De første kan prikles nå så det er vår inne om ikke annet ;-) Heldige deg som kan jobbe ute allerede. Her er det minst 30 cm med blytunge snø :-(
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm..prikling av blodbeger må jeg nok vente med..kun frøblader vises og litt stranglete er de..avstand til vekstlyset i kjeller er ca 25cm..er det feil mon tro?
      Lot dem stå litt for lenge oppe i stuen i påvente av at flere frø ville spire. ( de spirer som kjent nokså ugjevnt) Så du er heldig som har kommet så langt i første runde.
      Jobbe ute gjør jeg ikke akkurat...litt snø og sludd i dag. så det er kaldt her også.
      Jobbing med vekstrommet og vasking av plastpotter i hopetall er på dagens program!
      Takk for kommentar!

      Slett
  3. Kjempesøte kremmerhus! Så flink du er :)
    Jeg har begynt å så. Foreløpig uten hell med Kjempeverbena. Har stått i kjøleskap og romtemperatur. Nå har pottene fått seg en tur ut på verandaen og så får vi se...
    Ellers spirer det meste fint fram :)
    Ha en fin kveld
    Klem fra Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skulle stått: "Vær kjempetolmodig!" på posen tilkjempeverbena! Den er virkelig en utfordring å så. Mislyktes for 2 år siden men prøver igjen nå. En trøst at andre sliter litt..uansett mange gode tips å hente på bloggene nå om dagen.
      Takk for kommentar!

      Slett
  4. Jeg har selv gått på en skikkelig frøsmell og venter nå på 2 pakker fra Impecta. Sommerblomster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..det smeller nok litt over det ganske land blant de hagegale nå om dagen! Rette tida å snuse opp sommerens fineste frø! Takk for kommentar og lykke til!
      Hyggelig å se deg som følger på bloggen forresten! :-)

      Slett
  5. Så mange fine frø du har fått i hus. Her blir det fargerikt til sommeren. Verbenaen kommer du til å få masse glede av!! Nydelige kremmerhus du lager. Kreativt.

    SvarSlett
  6. Jo takk du, vi lager oss mye arbeid vi som driver med dette, men kjekt og givende er det.
    Takker for kommentar og skryt!

    SvarSlett